2021 – DIUMENGE III DE DURANT L’ANY :: DOMINGO III DEL TIEMPO ORDINARIO
Diumenge de la primera predicació del Senyor Diumenge de la predicació del Regne i la vocació dels primers deixebles. El text evangèlic d’avui és importantíssim i realment programàtic. El Senyor ve dels silencis de Natzaret i de la seva contemplació, i es presenta davant el poble proclamant el Regne de Déu. Proclamar, “kêryssô“, en el llenguatge bíblic significa “fer present“. És un verb performatiu. El Regne és un do que exigeix la fe i la conversió. Do i confiança. Aquesta predicació és “Bona nova/Evangeli“. Representa l’inici de la missió de Jesús, de la seva vida pública. L’Evangeli té com a contingut inalterable el Fill de Déu en el designi del Pare (1,1) amb l’Esperit Sant (1,9-11): un Evangeli que és de Déu. Un Evangeli que pertany a Déu, en tots els sentits: d’origen, de contingut, de finalitat. No és notícia dels homes, sinó de Déu. La “bona nova” té per subjecte Déu mateix. No seria Evangeli, no fóra de Déu, perquè si no vingués d’Ell no ens importaria per a res. L’anunci ve del cel i roman per a nosaltres sempre com a anunci del cel. L’ha dut a la terra el Verb encarnat. Per això, podem aclamar: “Verbum Domini” i l’assemblea respon, com respirant de goig, profundament agraïda: “Deo Gratias“. Gairebé en el sentit de “què seria de nosaltres si no poguéssim escoltar aquest anunci“. Com un dir: “encara sort que és així!“. La perícopa inclou la crida dels primers deixebles amb els tres verbs de la divina vocació: Jesús “va passar“, “va veure” i “va cridar” (19-20a). És admirable la docilitat dels deixebles que ho deixen tot per seguir-lo. Es caracteritza aquí la irreversibilitat del pas, de la mirada i de la crida del Senyor. Sant Agustí ho formularà amb la famosa frase: “Timeo Iesum transeuntem” (Sermó 88 14,13): “Tinc por que el Senyor passi i no el reconegui. Tinc por del Senyor que passa i no torna“. Però si acceptem la crida del Senyor immediatament i total ja no hi ha por: anem amb Ell. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.109s) |
Domingo de la primera predicación del Señor El texto evangélico de hoy es importantísimo y realmente programático. El Señor viene de los silencios de Nazaret y de su contemplación, y se presenta ante el pueblo proclamando el Reino de Dios. Proclamar, “kêryssô“, en el lenguaje bíblico significa “hacer presente“. Es un verbo performativo. El Reino es un don que exige la fe y la conversión. Don y confianza. Esta predicación es “Buena nueva/Evangelio“. Representa el inicio de la misión de Jesús, de su vida pública. El Evangelio tiene como contenido inalterable el Hijo de Dios en el designio del Padre (1,1) con el Espíritu Santo (1,9-11), Un Evangelio que es de Dios. Un Evangelio que pertenece a Dios, en todos los sentidos: de origen, de contenido, de finalidad. No es noticia de los hombres, sino de Dios. La “buena nueva” tiene por sujeto a Dios mismo. No sería Evangelio sino no fuera de Dios, porque si no viniera de Él no nos importaría para nada. El anuncio viene del cielo y permanece para nosotros siempre como anuncio del cielo. Lo ha llevado a la tierra el Verbo encarnado. Por ello, podemos aclamar: “Verbum Domini” y la asamblea responde, como respirando de júbilo, profundamente agradecida: “Deo Gratias“. Casi en el sentido de “qué sería de nosotros si no pudiéramos escuchar este anuncio“. Como un decir: “¡menos mal que es así!”. La perícopa incluye la llamada de los primeros discípulos con los tres verbos de la divina vocación: Jesús “pasó“, “vio“ y “llamó” (19-20a). Es admirable la docilidad de los discípulos que lo dejan todo para seguirle. Se caracteriza aquí la irreversibilidad del paso, de la mirada y de la llamada del Señor. San Agustín lo formulará con la famosa frase: “Timeo Iesum transeuntem” (Sermón 88 14,13): “tengo miedo de que el Señor pase y no le reconozca. Temo al Señor que pasa y no retorna“. Pero si aceptamos la llamada del Señor de inmediato y totalmente ya no hay temor: vamos con Él. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.110s) |