DIUMENGE V DE QUARESMA
“Diumenge del gra de blat que un cop sepultat, dóna fruit”. Jeremies anuncia la nova aliança i la nova llei, no escrita ja en la pedra sinó en els cors. Els pecats seranperdonats. Tot això serà realitzat per la Pasqua del Senyor i la gràcia de la Pentecosta.
No obstant això el gra de blat ha de ser enterrat, ja que “el gra de blat, quan cau aterra, si mor, dóna molt de fruit”. El deixeble ha d’arribar fins aquí; “Si algú es vol ferservidor meu, que em segueixi i s’estarà on jo m’estic”.
L’Evangeli d’avui és un preludi de la passió del Senyor (així es constata també en la impressionant segona lectura de la carta als Hebreus). La humiliació del Fill és la seva glorificació.
Quan els grecs volen veure Jesús, ell exclama: “Ha arribat l’hora en què el Fill de l’home serà glorificat”, Les nacions, representades per aquests grecs, encara no poden contemplar la glòria del Senyor, també per a l’Església, al final de la Quaresma, l’antic temps de Passió, ha arribat l’hora de participar del Misteri de la seva mort i resurrecció.
Tota l’Església suplica al Senyor amb el Salm: “Déu meu, creeu en mi un cor ben pur”. Aquest cor pur el regalarà el Senyor en la Nit de Pasqua. Per a tots, els catecúmens que rebran el Baptisme i per als fidels que ho renovaran (el faran nou).
Aquest Diumenge al Ordo Vetus començava el Temps de Passió i es deia Diumenge I de la Passió del Senyor. Era el nucli més antic de la preparació per a la Pasqua i el record del dejuni dels dotze dies que acabava amb la comunió eucarística a l’aurorade Pasqua.
També es velaven les creus per preparar la solemne ostensió i adoració de la creu del Divendres Sant. Com indicis de l’antic temps de Passió queda l’obligatorietat d’usar el Prefaci I de la Passió del Senyor i la possibilitat d’utilitzar la himnodia de la Setmana Santa a l’Ofici.
(Calendari-Directori Litúrgic de l’Any 2018, Liturgia fovenda, p.108).