2019 – DIUMENGE DINS L’OCTAVA DE NADAL
SAGRADA FAMÍLIA: JESÚS, MARIA I JOSEP
El Diumenge dins l’octava de Nadal se celebra la festa de la Sagrada Família: Jesús, Maria i Josep.
En l’antífona de comunió es canta: “El nostre Déu es va aparèixer en el món i va viure enmig dels homes“.
Cada Diumenge, al voltant de la taula de la Paraula i de l’Eucaristia, la gran família dels fills i filles de Déu són convocats per rebre la gràcia del Senyor ressuscitat.
I, en obediència al Senyor, promouen i cultiven la cultura de l’amor i de la vida.
Amor i vida que el Senyor ens ha manifestat en el seu naixement, ja que “la Vida s’ha manifestat” (1Jo 1,2).
Missa: Sir 3, 2-6. 12-14; Sal 127, 1-2. 3. 4-5; Col 3, 12-21; Mt 2, 13-15. 19-23
La primera lectura, de la tradició sapiencial d’Israel, elogia els qui compleixen el quart manament de la llei de Déu: “honraràs el pare i la mare“.
És l’únic manament del qual s’indica la benedicció que l’acompanya.
El Salm 127 forma part de la litúrgia de les noces d’Israel, encara ara a la sinagoga.
Els Pares han predicat el verset “la teva esposa fruitarà com una parra dins la intimitat de casa seva“, referint-lo a l’Església que viu emparrada a l’arbre de Creu i en ella dóna fruit, recordem el prefaci del Comú de la dedicació d’una església: “Com mare feliç per la multitud dels seus fills“.
Sant Pau, en la parènesis de la carta als de Colosses, exhorta a la vida pasqual de la família de Déu que és l’Església, cridada a formar un sol cos en la caritat “que tot ho lliga i perfecciona” i amb els sentiments que són propis dels “escollits de Déu“, els batejats.
La vida pasqual s’ha de reflectir en la vida familiar on els esposos i els fills s’han d’estimar en el Senyor.
En l’Evangeli de Mateu el més important és la “paraula d’acompliment“: “He cridat d’Egipte el meu fill“, que presenta Jesús com el nou Moisès.
La família de Natzaret participa de la condició de les famílies desplaçades i refugiades.
La seva condició itinerant ve marcada per l’obediència a Déu per part de Josep.
Jesús infant gaudeix de l’amor sol·lícit dels seus pares, Ell és la preocupació principal.
Mateu necessita del relat per situar Jesús definitivament a Natzaret, des d’on començarà la predicació de l’Evangeli de la gràcia.
Tant Betlem com Natzaret són origen d’un sol itinerari que acaba a Jerusalem: a la passió i la mort, també Resurrecció i Pentecosta, a l’Església i a la seva missió universal.
La fugida i el retorn de la santa Família d’Egipte són les primícies de l’èxode pasqual.