2020 – 30 DIMECRES :: 30 MIÉRCOLES
DIA VI DINS L’OCTAVA DE NADAL Es canta la bellíssima antífona d’introducció: “Mentre un silenci tranquil”. A la primera lectura, sant Joan escriu que el qui s’ha manifestat com a llum és també el qui porta el perdó i l’amor del Pare, i donat que hem conegut el seu amor ja no podem estimar el món “ni res del que és mundà“. A l’Evangeli es llegeix el final de la perícopa de la Presentació i es fa esment d’Anna, filla de Fanuel, de la tribu d’Aser. L’anciana que, plena de joia, donava gràcies a Déu i “parlava del nen a tots els qui esperaven el temps en què Jerusalem seria redimida“. Totes les figures femenines de la Bíblia es refereixen a la significació eclesial o esponsal. Anna, la profetessa, per Nadal retroba la joia i la joventut. També l’Església, a cada Nadal, les retroba: en Crist tot esdevé joia i novetat. Dins l’Ofici de lectura, el primer Salm (84) s’escollí per raó del verset “la fidelitat germinarà de la terra i la fidelitat mirarà des del cel“. Aquest misteri de trobament el contemplem en l’Infant Jesús nascut de Maria Verge: ella és la fidelitat, i Ell la bondat que mira des del cel. L’altre Salm (88), proclama la descendència davídica del Messies. L’Església exultant vol cantar tota la vida els favors de Déu i anunciar d’una generació a l’altra la seva fidelitat, ja que ell ha fet aliança amb el seu Ungit, el nou David, el seu Servent: s’ha “fixat en ell” i l’ha ungit “amb l’oli sant“. Així s’acompleixen les paraules de l’Anunciació: “serà gran i l’anomenaran Fill de l’Altíssim, el Senyor déu li donarà el tron de David, el seu pare, serà rei del poble d’Israel i el seu regnat no tindrà fi“. Ell és també “l’home fort” que, amb la creu, realitzarà la nostra salvació i serà “coronat” per la Resurrecció. El sentit cristològic d’aquests Salms queda evidenciat en les antífones pròpies. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.70ss) |
DÍA VI DENTRO DE LA OCTAVA DE NAVIDAD Se canta la bellísima antífona “Cuando un silencio apacible“. En la primera lectura, san Juan escribe que el que se ha manifestado como luz es también el que trae el perdón y el amor del Padre, y dado que hemos conocido su amor ya no podemos estimar el mundo “ni lo que hay en el mundo“. En el Evangelio se lee el final de la perícopa de la Presentación y se menciona a Ana, hija de Fanuel, de la tribu de Aser. La anciana que, llena de alegría, daba gracias a Dios “y hablaba del niño a todos los que aguardaban la liberación de Jerusalén“. Todas las figuras femeninas de la Biblia se refieren a la significación eclesial o esponsal. Ana, la profetisa, en Navidad reencuentra la alegría y la juventud. También la Iglesia, cada Navidad, las reencuentra: en Cristo todo se convierte en gozo y novedad. Dentro del Oficio de lectura, el primer Salmo (84) se eligió por razón del versículo “la fidelidad brota de la tierra, y la justicia mira desde el cielo“. Este misterio de encuentro lo contemplamos en el Niño Jesús nacido de María Virgen: ella es la fidelidad, y Él la bondad que mira desde el cielo. El otro Salmo (88), proclama la descendencia davídica del Mesías. La Iglesia exultante quiere cantar toda la vida los favores de Dios y anunciar de una generación a otra su fidelidad, ya que él ha hecho alianza con su Ungido, el nuevo David, su siervo: se ha fijado en él y lo ha ungido “con óleo sagrado“. Así se cumplen las palabras de la Anunciación: “será grande, se llamará Hijo del Altísimo, el Señor Dios le dará el trono de David, su padre, reinará sobre la casa de Jacob, y su reino no tendrá fin“. Él es también “el hombre fuerte” que, con la cruz, realizará nuestra salvación y será “Coronado” por la Resurrección. El sentido cristológico de estos salmos queda evidenciado en las antífonas propias. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.70ss) |