2020 – DIUMENGE III D’ADVENT :: DOMINGO III DE ADVIENTO
(Diumenge de l’Anyell de Déu) És el Diumenge “Gaudete” per raó de l’antífona d’entrada (Fl 4, 4b. 5b). També pel color rosat de les vestidures litúrgiques. La comunitat ha d’alegrar-se sempre en el “Kyrios“, el Senyor Ressuscitat. El motiu únic i suficient és només aquest: “El Senyor és a prop“. “Però com podrem alegrar-nos en el Senyor -pregunta sant Agustí- si Ell està tan lluny de nosaltres? ¿Lluny? No. Ell no és pas lluny, llevat que tu mateix l’obliguis a allunyar-se de tu. Estima i el sentiràs proper. Estima i Ell vindrà a habitar en tu» (Sermó 21,1-4; CCL 41,278). L’espera cristiana d’Aquell “que sempre ve a nosaltres” és alegre. És una esperança intrínsecament joiosa. En l’Evangeli escoltarem com Jesús realitza la missió del Servent del Senyor, anunciada a la primera lectura. Aquesta paraula de profeta que havia quedat indeterminada durant segles ara es compleix de forma inusitada en la persona de Jesús. La vinguda del Senyor ens concerneix a tots, perquè ningú pot curar-se a si mateix i tots som d’alguna manera pobres. El Senyor no realitza aquest alliberament des de fora, sinó des de dins, des de l’Esperit que ens donarà: “Com la terra fa créixer la brotada o el jardí fa néixer la sembra“. L’actitud d’Advent s’expressa en l’obertura interior a l’acció de l’Esperit Sant, en l’obediència a aquesta acció. Per això l’Apòstol exhorta: “No sufoqueu l’Esperit“. L‘Evangeli presenta Joan, el precursor de el Senyor, com a “testimoni de la llum“. Joan Baptista és la figura que recupera tot l’Antic Testament i el lliura al Messies. Tota l’Antiga Aliança culmina amb la missió del Baptista. El missatger és el “testimoni de la llum” i, al mateix temps, es converteix en mediació i instrument d’ella. Ell és també “la veu que crida en el desert“. Ha predicat admirablement sant Agustí: “Joan és la veu, però el Senyor (Jesús) és la Paraula que existeix des del principi. Joan era una veu provisional, Crist des del principi era la Paraula eterna. Treu la paraula i, què és la veu? Si no hi ha concepte, no hi ha més que un soroll buit. La veu sense la paraula arriba a l’oïda, però no edifica el cor” (Sermó 293, 3; PL 38, 1328). Tota l’Església, amb el cant de Maria, esclata: “La meva ànima celebra el meu Déu“. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.48) |
(Domingo del Cordero de Dios) Es el Domingo “Gaudete” por razón de la antífona de entrada (Flp 4, 4b. 5b). También por el color rosáceo de las vestiduras litúrgicas. La comunidad debe alegrarse siempre en el “Kyrios“, el Señor Resucitado. El motivo único y suficiente es solo éste: “El Señor está cerca“. “Pero ¿cómo podremos alegrarnos en el Señor -pregunta San Agustín- si Él está tan lejos de nosotros? ¿Lejos? No. Él no está lejos, a menos que tú mismo le obligues a alejarse de ti. Ama y le sentirás cercano. Ama y Él vendrá a habitar en ti»”(Sermón 21,1-4; CCL 41,278). La espera cristiana en “Aquél que siempre viene a nosotros” es alegre. Es una esperanza intrínsecamente gozosa. En el Evangelio escucharemos cómo Jesús realiza la misión del Siervo del Señor, anunciada en la primera lectura. Esta palabra del profeta que había quedado indeterminada durante siglos ahora se cumple de forma inusitada en la persona de Jesús. La venida del Señor nos concierne a todos, porque nadie puede curarse a sí mismo y todos somos de alguna manera pobres. El Señor no realiza esta liberación desde fuera, sino desde dentro, desde el Espíritu que nos dará: “Como el suelo echa sus brotes, como un jardín hace brotar sus semillas“. La actitud de Adviento se expresa en la apertura interior a la acción del Espíritu Santo, en la obediencia a esta acción. Por eso el Apóstol exhorta: “No apaguéis el Espíritu“. El Evangelio presenta a Juan, el precursor del Señor, “como testigo de la luz“. Juan el Bautista es la figura que recupera todo el Antiguo Testamento y se lo entrega al Mesías. Toda la Antigua Alianza culmina con la misión del Bautista. El mensajero es el “testigo de la luz” y, al mismo tiempo, se convierte en mediación e instrumento de ella. Él es también “la voz que grita en el desierto“. Ha predicado admirablemente San Agustín: «Juan es la voz, pero el Señor (Jesús) es la Palabra que existe desde el principio. Juan era una voz provisional, Cristo desde el principio era la Palabra eterna. Quita la palabra, ¿y qué es la voz? Si no hay concepto, no hay más que un ruido vacío. La voz sin la palabra llega al oído, pero no edifica el corazón” (Sermón 293, 3; PL 38, 1328). Toda la Iglesia, con el canto de María, prorrumpe: “Me alegro con mi Dios“. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.48) |