2020 – DOMINGO XXVIII DEL TIEMPO ORDINARIO – DIUMENGE XXVIII DE DURANT L’ANY
Domingo de las bodas reales. El texto evangélico se sitúa en la más plena teología esponsal de la Sagrada Escritura. La comparación del Reino de Dios versa, en la parábola, sobre la celebración de la boda que el Rey prepara para su hijo. Evidentemente, en la teología simbólica, se refiere a la boda que el Padre prepara para su Hijo con la Iglesia, y por extensión con toda la humanidad. La expresión “todo está a punto. Venid a la boda” se repite con ternura. Contiene todo el gozo y el amor del Rey por la boda de su Hijo, que contrasta con la fría indiferencia de los invitados. Primero, hacen caso omiso, y luego incluso, rechazan y maltratan a los emisarios, en una referencia velada a los profetas. Los invitados, “convidados“, prefieren sus posesiones y sus negocios. Finalmente, en una visión universal, sin excepción, el rey manda a sus servidores o criados, “diakonos” a que, en los cruces de caminos, llamen a todos cuantos encuentren, los que se lo merecen y los que no, buenos y malos, conocidos y desconocidos, como la parábola “de la red que lo recoge todo“. El rey tiene aún el gozo de ver que están todos, como el dueño de la viña que se alegra de ver a todos trabajando en su viña. Pero se da cuenta, con pesar, de que uno no lleva el vestido de fiesta, (lit.: “el vestido nupcial o de boda“). No se ha molestado siquiera en ponérselo, a pesar de que eran unos vestidos que el organizador de las bodas facilitaba y daba espléndidamente. Le corrige delicadamente y lo saca fuera. Éste se queda sin palabras, avergonzado. Dirigirse a él como “amigo” (“compañero“) es una expresión que también encontramos en el caso del que había escondido el talento, del que había trabajado desde la primera hora, y de Judas Iscariote (Mt 26,50). Y todos ellos callan, avergonzados por el amor con que han sido amados y por la falta de correspondencia al amor gratuito del Señor y Amigo. Entonces son arrojados fuera, “a las tinieblas“, allí donde no está el amor de Cristo, donde ha quedado patente que están sus míseros corazones, sus mentes calculadoras y sus espíritus mezquinos. El vestido nupcial tiene una clara significación bautismal, “revestidos de Cristo“: Ga 3,27 y Rm 13,14, y es signo de novedad de vida (Col 3,10). Las bodas del Esposo son celebradas en la sangre y en el amor, en la Cruz. De esta boda se participa ya aquí en la tierra, y se accede a ella con la consigna de los vestidos bautismales, ungidos, reales y sacerdotales, que han sido blanqueados por la sangre del Cordero. Hay que leerlo todo desde el cántico del Apocalipsis: “Han llegado las bodas del Cordero, y su esposa se ha preparado” (Ap 19,7). Todos son invitados al banquete de boda, buenos y malos. El don ya ha sido dado gratis, sin hacer excepción de personas. El pecado es la indiferencia al Amor, el pecado es no haber conservado el traje nupcial recibido, o el aceite para las antorchas; en definitiva, no haber velado en la espera del regreso del Esposo (Mt 25, 1-13). El banquete nupcial está anunciado en la preciosa primera lectura, de Isaías, donde el Señor invita a todos los pueblos, en una visión ciertamente universal, a su monte santo, allí donde el Señor será liberado, por su Resurrección, del velo y del sudario de la muerte. La muerte, como último enemigo (1Co 15,26), será vencida. Entonces “el Señor enjugará las lágrimas de todos los pueblos“. San Pablo, en la segunda lectura termina su carta a los Filipenses con una doxología a Dios Padre que manifiesta “la magnificencia, conforme a su riqueza en Cristo Jesús en la caridad de la comunidad“. El banquete nupcial ya se anticipa en la Eucaristía y con el Salmo podemos cantar: “Preparas una mesa ante mí“. La conclusión del gran Evangelio, como advertencia amorosa del Señor, es la siguiente: “Muchos (lit.: Todos) son los llamados, pero pocos los elegidos“. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2020, Liturgia fovenda, p.385) |
Diumenge de les noces reials El text evangèlic se situa en la més plena teologia esponsal de la Sagrada Escriptura. La comparança del Regne de Déu és, en la paràbola, sobre la celebració de les noces que el Rei prepara per al seu fill. Evidentment, en la teologia simbòlica, es refereix a les noces que el Pare prepara pel seu Fill amb l’Església, i per extensió amb tota la humanitat. L’expressió “tot és a punt, veniu a la festa” es repeteix amb tendresa. Conté tot el goig i l’amor del Rei per les noces del seu Fill, que contrasta amb la indiferència davant dels qui hi són convidats. Primer no en fan cas, i després fins i tot, rebutgen i maltracten els emissaris, queda clar que és una referència velada als profetes. Els convidats, “invitati, prefereixen les seves possessions i els seus negocis. Finalment, en una visió universal, sense excepció, el rei mana als seus servidors, “diakonoi” que, a les cruïlles dels camins, convidin tothom, els qui s’ho mereixen i els qui no, bons i dolents, coneguts i no coneguts, com la paràbola “de la xarxa que ho arreplega tot“. El rei té encara el goig de veure que hi són tots, com l’amo de la vinya que s’alegra de veure a tots treballant a la vinya. Però s’adona, tanmateix, que n’hi ha un que no duu “el vestit de festa (lit.: “el vestit nupcial“). No s’ha molestat a posar-se’l, tot i que eren uns vestits que el qui organitzava les noces facilitava i donava esplèndidament. El corregeix delicadament i el treu a fora. Ell queda sense paraules, avergonyit. Aquest anomenar “amic“, “company“, el trobem en el cas del qui havia amagat el talent, del qui havia treballat des de la primera hora, i de Judes Iscariot (Mt 26,50). Tots ells callen, avergonyits per l’amor amb què han estat estimats i per la manca de correspondència a l’amor gratuït del Senyor i Amic. Llavors són trets fora, “a la fosca“, allà on no hi ha l’amor del Crist i on ha quedat ben palès que ells romanen amb els seus cors miserables, les seves ments calculadores i els seus esperits mesquins. El vestit nupcial té una clara significació baptismal, “revestits de Crist“: (Ga 3,27 i Rm 13,14) i és signe de novetat de vida (Col 3,10). Les noces de l’Espòs són celebrades en la sang i en l’amor, a la Creu. D’aquestes noces se’n participa ja aquí a la terra, i s’hi accedeix amb la consigna dels vestits baptismals, ungits, reials i sacerdotals: han estat blanquejats per la sang de l’Anyell. Cal llegir-ho des del càntic de l’Apocalipsi: “Ha arribat l’hora de les noces de l’Anyell, i la seva esposa ja està engalanada” (Ap 19,7). Tots són convidats al banquet de les noces, bons i dolents. El do ja ha estat donat gratis, sense fer excepció de persones. El pecat és la indiferència a l’Amor, el pecat és no haver conservat el vestit nupcial rebut, o l’oli per les torxes; en definitiva, no haver vetllat en l’espera del retorn de l’Espòs (Mt 25, 1-13). El banquet nupcial està anunciat en la preciosa primera lectura de Isaïes on el Senyor convida tots pobles, en una visió certament universal, a la seva muntanya santa, allà on el Senyor serà alliberat -per la seva Resurrecció- del vel i del sudari de la mort. La mort, com a darrer enemic (1C 15,26), serà vençuda. Llavors “el Senyor eixugarà les llàgrimes de tots els pobles“. Sant Pau, segona lectura, acaba la seva carta als Filipencs amb una doxologia a Déu Pare que manifesta “l’esplendidesa de la seva glòria en Jesucrist” en la caritat de la comunitat. El banquet nupcial ja s’anticipa en l’Eucaristia i amb el Salm podem cantar: “Davant meu pareu taula vós mateix“. La conclusió del gran Evangeli, com advertència amorosa del Senyor, és la següent: “Els cridats són molts (lit.: tots), però no tants els elegits“. (Calendari-Directori de l’Any Litúrgic 2020, Liturgia fovenda, p.351) |