DIJOUS DESPRÉS DE CENDRA
L’itinerari del poble de Déu cap a la terra promesa és una paràbola pel camí quaresmal del nou poble de Déu, l’Església, en èxode cap a la Pasqua.
Davant seu es presenten els dos camins: o bé seguir el camí de la fidelitat a l’Aliança, o no seguir-lo.
El primer porta a la possessió d’allò promès, el segon a la perdició.
En relació amb això, Jesús, a l’Evangeli, convida a l’únic camí a recórrer per ser deixebles seus.
No hi ha altra opció sinó prendre la pròpia creu, portar-la, i anar darrere d’Ell.
Nota sobre el Leccionari ferial de la Quaresma
Des d’avui, fins al dissabte de la tercera setmana de Quaresma, a les Misses ferials no hi ha lectura contínua sinó que se seleccionen algunes lectures, generalment relacionant la primera lectura amb l’Evangeli, que tracten dels temes més fonamentals de la conversió cristiana.
Ha de ser atentament preparada en l’oració i en vistes a la predicació.
Cada dia és un lliurament, “traditio” de la Paraula per comprendre les insondables riqueses del misteri de Crist i de la vida cristiana i eclesial.
Pròpiament, és una lectura temàtica per a cada dia en vistes a l’ensenyament catequètic que prepara tant els catecúmens com els fidels a celebrar el misteri Pasqual.
En aquest Calendari-Directori se’n fa un breu apunt per a cada dia.
Els catecúmens s’encaminen vers els “Sagraments de la Iniciació cristiana”, tant per “l’elecció” i els “escrutinis”, com per la catequesi.
Els fidels, dedicant-se amb més assiduïtat a escoltar la Paraula de Déu i a la pregària, i mitjançant la penitència, es preparen a renovar les seves promeses baptismals.
La història de la formació del Leccionari ferial de Quaresma en el Ritu Romà és complexa, i està principalment relacionada amb la “litúrgia estacional” de la Urbs.
|
|
DIVENDRES DESPRÉS DE CENDRA
Els divendres de Quaresma són marcadament penitencials.
Isaïes, a la primera lectura, integra la pràctica del dejuni a la justícia i a la misericòrdia.
A l’Evangeli, el Senyor ens ensenya que el dejuni de la Nova Aliança va unit a la seva persona i al seu destí.
Els cristians han de dejunar perquè l’Espòs els ha estat pres.
Però també han de deixar de dejunar i fer festa perquè el saben Ressuscitat i de cap manera poden guardar dol mentre l’Espòs és amb ells.
El Salm és el “Miserere”.
L’únic que pot oferir l’Església aquests dies és “un cor penedit, un esperit que es penedeix”. |
|
DISSABTE DESPRÉS DE CENDRA
La primera lectura és la continuació de la lectura d’ahir, adonem-nos que fa referència al “sabbath”.
La litúrgia d’Israel ha de ser litúrgia del cor, “liturgia cordis”, sinó és vana.
El Senyor a l’Evangeli crida el pecador Leví.
També el Senyor, durant la Quaresma, ens crida tots, ja que tots som pecadors, a seguir-lo.
Ell s’asseu entre ells i entre nosaltres.
La taula de l’Eucaristia no és la taula dels purs, sinó dels pecadors convertits a Jesucrist (cf. Santa Teresa de l’Infant Jesús, Manuscrit C, 6r).
|