2021 – DIMECRES DE CENDRA :: MIÉRCOLES DE CENIZA
La Quaresma, antigament, començava el Diumenge, però a Roma es van afegir quatre dies ferials per tal de completar el nombre sagrat dels quaranta dies de dejuni, ja que en el ritu llatí els Diumenges mai no s’han considerat dies penitencials. Avui el Papa, obeint una costum secular, comença la Quaresma a l’antiquíssima basílica de Santa Sabina, a la muntanya de l’Aventí, a Roma. El sistema “estacional” va anar omplint tots els dies de Quaresma. El Missal recomana que es conservi i es fomenti aquest antic costum de reunirse l’Església local, seguint l’exemple de les “estacions romanes” (cf. pàg. 153). La imposició de la cendra, a l’inici reservada exclusivament als penitents que havien de ser reconciliats per Pasqua, va passar a tots els fidels. La Quaresma comença amb l’esplèndida antífona d’entrada: “Vós us apiadeu de tothom, Senyor“. Amb la cendra imposada, tots els fidels són “constituïts“, en el sentit teològic. Tota l’Església es converteix, “mira envers” el Senyor. Una Església que és santa en sí mateixa, i no obstant això, pecadora en els seus membres. El sentit teològic de la segona fórmula de la imposició de la cendra: “Recorda’t, home, que ets pols, i que a la pols retornaràs“, gairebé en desús, no és fúnebre. Allò que ha de morir és l’home vell, des de la seva situació de carn, de pecat (Rm 6,6), perquè ressusciti l’home nou a la vida pasqual. Aquesta vida pasqual no s’improvisa, s’acull com un do al llarg de tota una vida. La litúrgia quaresmal ens acompanya quotidianament en el creixement de la vida teologal. “Crist va prendre de tu la seva carn, però et dóna de sí la teva Salvació; prengué de tu la mort, però et dóna de sí la teva vida; va prendre de tu la humiliació, però et dóna de sí la teva glòria; va prendre de tu la seva temptació i et dóna de sí la teva victòria“, afirma Sant Agustí (Enarrationes in Psalmos 60). En la primera lectura, el profeta convida tot el poble a la conversió i a renovar l’aliança, fins i tot els sacerdots han de plorar entre “l’atri i l’altar“, pels seus pecats i pels del poble. Sant Pau, a la segona lectura, ens exhorta a la reconciliació i anuncia que “ara és l’hora favorable, ara és el dia de la salvació“. A l’Evangeli, el Senyor ensenya els instruments espirituals de la Quaresma: la pregària, el dejuni i l’almoina, servei. El Salm “Miserere” expressa el cor orant de l’Església, la qual demana al Senyor un cor nou i un esperit fort. El mateix Salm es repeteix mentre els fidels reben la imposició de la cendra. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.140s) |
La Cuaresma, antiguamente, comenzaba el Domingo, pero en Roma se añadieron cuatro días feriales para completar el número sagrado de los cuarenta días de ayuno, ya que en el rito latino los Domingos nunca se han considerado días penitenciales. Hoy el Papa, siguiendo una costumbre secular, inicia la Cuaresma en la antiquísima basílica de Santa Sabina, en la montaña del Aventino, en la Urbe. El sistema “estacional” fue llenando todos los días de Cuaresma. El Misal recomienda que se conserve y se fomente la antigua costumbre de reunirse la Iglesia local, siguiendo el ejemplo de las estaciones romanas (cf. “Misal Romano” pág. 182). La imposición de la ceniza, en el inicio reservado únicamente a los penitentes públicos, que habían de ser reconciliados por Pascua, pasó a todos los fieles. La Cuaresma empieza con la espléndida antífona de entrada: “Te compadeces de todos, Señor, y no aborreces nada de lo que hiciste“. Con la ceniza impuesta, todos los fieles son constituidos, en el sentido teológico. Toda la Iglesia se convierte, mira hacia el Señor. Una Iglesia que es santa en sí misma, y sin embargo pecadora en sus miembros. El sentido teológico de la segunda fórmula de la imposición de la ceniza: “Acuérdate de que eres polvo y al polvo volverás“, casi en desuso, no es fúnebre. El que ha de morir es el “hombre viejo“, desde su situación de “carne, de pecado” (Rm 6,6), para que resucite el “hombre nuevo” a la vida pascual. Esta vida pascual no se improvisa, se acoge como un don a lo largo de toda una vida. La Liturgia cuaresmal nos acompaña cotidianamente en el crecimiento de la vida teologal. “Cristo tomó de ti Su carne, pero te da de Sí tu Salvación; tomó de ti la muerte, pero te da de Sí tu Vida; tomó de ti la humillación, pero te da de Sí tu gloria; tomó de ti Su tentación y te da de Sí tu victoria“, afirma San Agustín (Enarrationes in Psalmos 60). En la primera lectura, el profeta invita a todo el pueblo a la conversión y a renovar la alianza, incluso los sacerdotes deben llorar “entre el atrio y el altar“, por sus pecados y por los del pueblo. San Pablo, en la segunda lectura, nos exhorta a la reconciliación y anuncia que “ahora es tiempo de gracia; ahora es tiempo de salvación“. En el Evangelio, el Señor enseña los instrumentos espirituales de la Cuaresma: la oración, el ayuno y la limosna, “Servicio“. El Salmo “Miserere” expresa el corazón orante de la Iglesia, la cual pide al Señor un corazón y un espíritu fuerte. El mismo Salmo se repite mientras los fieles reciben la imposición de la ceniza. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.142s) |