2021 – DOMINGO XII DEL TIEMPO ORDINARIO :: DIUMENGE XII DE DURANT L’ANY
Domingo de la tempestad calmada En este Domingo, Marcos termina el capítulo 4º con el relato de la tempestad calmada. Una narración que presenta tintes pascuales y donde la “barca” ya posee un pleno significado eclesiológico. Prolépticamente, se anuncia la singladura de la Iglesia en el mar del mundo. “La otra orilla” era ya “tierra de paganos“. Las fuerzas del mal se alzan contra la endeble barquichuela para impedir la misión. Jesús duerme tranquilo en la barca, confiado en el Padre. Está, pero es como si no estuviese. Lo despiertan y Él “se levanta“, se utiliza el mismo verbo de la Resurrección. Él exorciza el mar, con un gesto y una palabra solemnes. El mar es una criatura de Dios, y la palabra del Señor sobre este pequeño mar tiene el eco de la voz de Dios, que escuchamos en la pri- mera lectura. Él, Jesús, es la voz de Dios, “vox Domini“. Los discípulos se sobrecogen de temor, un temor más fuerte que el que tenían cuando la barca zarandeaba en la zozobra, un temor ante la manifestación divina. De ahí la pregunta clave: “¿Quién es éste?” Sin la luz de la Resurrección no podrán contestar plenamente a esta pregunta. De alguna manera, el relato simboliza el tiempo de la Iglesia y de la misión. El Salmo de hoy lo hubiesen podido cantar los discípulos: “Se alegraron de aquella bonanza y Él los condujo al ansiado Puerto“. Este “ansiado puerto” es el Reino ya consumado, “la otra orilla“ donde el Señor nos espera Resucitado. En la epístola escuchamos la seria exhortación del apóstol: “Nos apremia el amor de Cristo“, “caritas Christi urget nos“. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.313) |
Diumenge de la tempesta calmada En aquest Diumenge, Marc acaba el capítol 4rt amb el relat de la tempesta calmada. Una narració que presenta aspectes pasquals i on “la barca” ja posseeix un ple significat eclesiològic. Prolèpticament, s’anuncia la singladura de l’Església al mar del món. L’”altra riba” era ja “terra de pagans“. Les forces del mal s’alcen contra la feble barqueta per impedir la missió. Jesús dorm tranquil “a popa“, confiat en el Pare. Hi és, però és com si no hi fos. El desperten i ell “es desvetlla“, s’empra el mateix verb de la Resurrecció, “aixecar-se“. Ell exorcitza el mar, amb un gest i una paraula solemnes. El mar és una criatura de Déu, i la paraula del Senyor sobre aquest petit mar té el ressò de la veu de Déu, que escoltem a la primera lectura. Ell, Jesús, és la veu de Déu, “vox Domini“. Els deixebles s’omplen “de gran respecte“, d’un esglai molt més pregon del que tenien quan la barca era sacsejada pel “temporal“: és el temor davant la manifestació divina. D’aquí la pregunta clau: “¿Qui deu ser aquest?“. Sense la llum de la Resurrecció no podran respondre plenament a aquesta pregunta. D’alguna manera, el relat simbolitza el temps de l’Església i de la missió. El Salm d’avui l’haurien pogut cantar els deixebles: “I els va dur fins al port, plens de goig per la calma retrobada“. Aquest “port anhelat” és el Regne ja consumat, “l’altra riba” on el Senyor ens espera Ressuscitat. En l’epístola escoltem la seriosa exhortació de l’Apòstol: “L’amor que el Crist ens té ens obliga“, “caritas Christi urget nos“. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.304)
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