2021 – DIUMENGE XIII DE DURANT L’ANY :: DOMINGO XIII DEL TIEMPO ORDINARIO
Diumenge de la resurrecció de la filla de Jaire i de l’hemorroïsa. A la primera lectura, l’afirmació “Déu no va fer la mort” distingeix la mort natural, marcada per la finitud de l’existència, de la mort no natural, la mort a la vida divina causada pel pecat. Jesús es manifesta tot al llarg de l’Evangeli d’avui com aquell que dóna la vida, tant en la curació de l’hemorroïsa com en la resurrecció de la filla de Jaire. Cal fixar-se en l’itinerari de fe ja sigui del pare de la nena com de la dona “que patia pèrdues de sang” i, per això, no és aconsellable la lectura breu: els relats s’han transmès sempre junts des de la redacció de l’Evangeli. Els “dotze anys” de la petita són els “dotze anys” que la dona estava malalta. Els tres apòstols que entren amb Jesús a l’habitació de la criatura són els representants de l’Església: són els mateixos que veuran la glòria del Tabor i presenciaran l’agonia de Jesús a Getsemaní. L’Església, doncs, és testimoni de les obres del Senyor. Jesús torna a la vida a la dona, alliberant-la d’una malaltia vergonyosa i marginant, i retorna la nena als seus pares i a la vida, pot esdevenir ja esposa, amb un profund sentit teològic. Quan Jesús entra a la casa de la nena morta, la gent “que plorava i cridava fins a eixordar” ha de retirar-se, perquè entra el Senyor de la vida. Que s’hagi conservat el verb “talita cum” en arameu és un indici de l’antiguitat de la narració, remuntant-la a la tradició oral, i a les “ipsissima verba Domini“. De la persona de Crist, ara unit al seu cos, l’Església, surt un “poder” (lit.: “una força“). Els Pares han relacionat això amb els sagraments de l’Església. El preciós Salm que, no ho oblidem, es canta la Nit de Pasqua, representa l’Església, Esposa de Crist, que proclama: “Amb quin goig un exalço, Senyor!“ El Senyor, per la seva Pasqua, ha canviat el dol per la mort, les ploraneres de la casa de Jaire, en danses de vida. El dol del Gran Dissabte de la sepultura del Senyor, en el goig desbordant del dia de la Resurrecció. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.311) |
Domingo de la resurrección de la hija de Jairo y de la hemorroísa. En la primera lectura, la afirmación “Dios no hizo la muerte” distingue la muerte natural, marcada por la finitud de la existencia, de la muerte no natural, que la muerte a la vida de la divina causada por el pecado. Jesús se manifiesta en el largo Evangelio de hoy como el que da la vida, tanto en la curación de la hemorroísa como en la resurrección de la hija de Jairo. Hay que fijarse en el itinerario de fe ya sea del padre de la niña como de la mujer hemorroisa, y por ello no es aconsejable la lectura breve: los relatos se han transmitido siempre juntos desde la redacción del Evangelio. Los “doce años” de la pequeña son los “doce años” que la mujer estaba enferma. Los tres apóstoles que entran con Jesús en la habitación de la niña son los representantes de la Iglesia: son los mismos que verán la gloria del Tabor y la agonía de Jesús en Getsemaní. La Iglesia, pues, es testimonio de las obras del Señor. Jesús devuelve a la vida a la mujer, liberándola de una enfermedad vergonzosa y marginante, y devuelve la niña a sus padres y a la vida, puede ser ya esposa, con un profundo sentido teológico. Cuando Jesús entra en la casa de la niña fallecida, los que lloran con estrépito tienen que retirarse, porque entra el Señor de la vida. Que se haya conservado el verbo “talita kum” en arameo es un indicio de la antigüedad de la narración, remontándola a la tradición oral, y a las “ipsissima verba Domini“. De la persona de Cristo, ahora unido a su Cuerpo, la Iglesia, “sale una fuerza“. Los Padres han relacionado esto con los sacramentos de la Iglesia. El precioso Salmo que, no olvidemos, se canta en la Noche de Pascua, representa a la Iglesia, Esposa de Cristo, que proclama: “Te ensalzaré, Señor, porque me has librado“. El Señor, por su Pascua, ha cambiado el luto por la muerte, las plañideras de la casa de Jairo, en danzas de vida. El luto del Gran Sábado de la sepultura del Señor, en el gozo desbordante del día de la Resurrección. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.320) |