DOMINGO XXV DEL TIEMPO ORDINARIO – 2022-09-18 – DIUMENGE XXV DE DURANT L’ANY
Domingo de la parábola del administrador tramposo La profecía de Amós sitúa fuera de la Alianza a los hombres corruptos y deshonestos que tratan a los pobres como una mercancía. En el Evangelio se proclama una parábola sorprendente. Su interpretación no es fácil. Hay que escucharla como un enigma a descifrar. La clave de interpretación son estas palabras: “Ganaos amigos con el dinero de la iniquidad, para que, cuando os falte os reciban en las moradas eternas“. Estos amigos, sin lugar a duda, son los pobres, y las moradas eternas son el cielo de Dios. Es como decir: “Imitad a este administrador; sed amigos de los que un día, cuando os encontréis en necesidad, os acojan“. Su calculada astucia radica en que, cuando sea despedido, encuentre acogida en casa de los deudores, a los que ha perdonado parte de lo que estos debían a su dueño. Estos amigos poderosos, se comprende, son los pobres, ya que Cristo considera dado a Él en persona aquello que se da al pobre. “Los pobres, decía San Agustín, son, si lo deseamos, nuestros mensajeros“: nos permiten transferir, desde ahora, nuestros bienes a la morada que se está construyendo para nosotros en el más allá. El Señor, es evidente, no alaba el arreglo del administrador injusto, sino su astucia, y llega a esta conclusión: “Los hijos de este mundo son más astutos con su propia gente que los hijos de la luz“. El Señor invita a la sagacidad que hay que tener para recibir el Reino de Dios, y proclama el valor relativo del vil dinero, y claramente advierte: “No podéis servir a Dios y al dinero“. Las riquezas y Dios se excluyen mutuamente, “oración y regalo no se compadecen“, decía santa Teresa de Ávila. La palabra que usa para nombrar dinero, “mammona“, es de origen fenicio y evoca seguridad económica y éxito en los negocios. Podríamos decir que la riqueza se presenta como el ídolo al que se sacrifica todo para conseguir el éxito material; así, este éxito económico se convierte en el verdadero dios de la persona. Por tanto, hay una decisión fundamental escoger entre Dios y las riquezas. Hay que optar entre la lógica del lucro, como criterio último de nuestra actividad, y la lógica del compartir y de la solidaridad. Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.433) |
Diumenge de la paràbola de l’administrador deshonest La profecia d’Amós situa fora de l’Aliança els homes corruptes i deshonestos que tracten els pobres com una mercaderia. En l’Evangeli es proclama una paràbola sorprenent. La seva interpretació no és fàcil. Cal escoltar-la com un enigma a desxifrar. La clau d’interpretació són aquestes paraules: “Guanyeu-vos amics a costa de la riquesa enganyosa, perquè quan desaparegui, trobeu qui us rebi eternament a casa seva“. Aquests “amics“, sense cap dubte, són els pobres, i les estances eternes són el cel de Déu. És com dir: “Feu com aquell administrador: feu-vos amics dels que un dia, quan us trobeu en necessitat, puguin acollir-vos“. La seva calculada astúcia rau en què, quan sigui acomiadat, trobi acollida a casa dels deutors, als quals ha perdonat part del que aquests devien al seu amo. Aquests amics poderosos, es comprèn, són els pobres, ja que Crist considera donat a Ell en persona el que es dóna al pobre. “Els pobres, deia Sant Agustí, són, si ho desitgem, els nostres missatgers“: ens permeten transferir, des d’ara, els nostres béns a l’estatge que s’està construint per a nosaltres en el més enllà. El Senyor, és evident, no lloa el tripijoc de l’administrador injust, sinó la seva astúcia, i arriba a aquesta conclusió: “Els homes del món són més prudents que els fills de la llum“. El Senyor convida a la sagacitat que cal tenir per rebre el Regne de Déu, i proclama el valor relatiu del vil diner, i clarament adverteix: “No podeu ser servidors de Déu i de les riqueses“. Les riqueses i Déu s’exclouen mútuament, “oración y regalo no se compadece“, deia santa Teresa d’Àvila. La paraula que s’empra per designar el diner “mammona” és d’origen fenici i evoca seguretat econòmica i èxit en els negocis. Podríem dir que la riquesa es presenta com l’ídol al qual se sacrifica tot per tal d’aconseguir l’èxit material; així, aquest èxit econòmic es converteix en el veritable déu de la persona. Per tant, cal una decisió fonamental: escollir entre Déu i les riqueses. Cal optar entre la lògica del lucre com a criteri últim de la nostra activitat, i la lògica del compartir i de la solidaritat. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.409ss)
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