DOMINGO XV DEL TIEMPO ORDINARIO – 2022-07-10 – DIUMENGE XV DE DURANT L’ANY
Domingo del buen samaritano. En el camino hacia Jerusalén el maestro de la ley pregunta a Jesús qué debe hacer para tener la herencia de la vida eterna. Ambos hablan correctamente, como un especialista contestara a otro especialista sobre la Ley. Sin embargo, Jesús propone al escriba la parábola célebre del buen samaritano. Es evidente que el buen samaritano es un seudónimo de Jesús. Lo interpreta bien el Prefacio común VIII: “También hoy como buen samaritano, se acerca a todo hombre, que sufre en su cuerpo o en su espíritu, y cura sus heridas con el aceite del consuelo y el vino de la esperan za“. En la sobreabundancia de la obra de misericordia está el sello de Jesús. La sobreabundancia se manifiesta en la concatenación de los verbos: “lo vio, se compadeció, se acercó, vendó” las heridas, las “curó” con aceite y vino, lo “montó” en su cabalgadura, lo “llevó” a una posada, “se ocupó de él“, y aún, sin estar presente, “lo amó” dejando al hostelero dos denarios. Realmente es un exceso de misericordia. En la nueva alianza Dios ha puesto su ley no fuera del hombre, sino dentro de su corazón, de manera que no hay excusa. El Señor nos dice a todos: “Anda y haz tú lo mismo“. Cabe destacar otro elemento: tanto el levita como el sacerdote se dirigían al templo para dar culto a Dios y debían cumplir la ley de la pureza ritual, por ello, dan un rodeo. Jesús dice que el verdadero acto de culto lo cumplió el samaritano, ¡un extranjero!. Él cumplió la Ley, de la que se habla en la primera lectura del Deuteronomio: “El mandamiento está muy cerca de ti“. Tan cerca como el hombre malherido que se encuentra en el camino de la vida. Hacer el bien a los demás es un acto de culto al Dios vivo. En este Domingo se ofrece la posibilidad de utilizar dos opciones para el Salmo responsorial. El primero es la oración angustiada de un pobre, la segunda un canto a la ley de Dios. En la epístola, el primer fragmento de la carta a los Colosenses, que se leerá de manera seleccionada durante cuatro Domingos, contiene el himno al “Primogénito de toda la creación“. Es el himno que se canta todos los miércoles en las Vísperas feriales. La doctrina cristológica de Pablo aquí es sublime. Los exegetas han descubierto que es pre-paulina, es decir es un himno que las comunidades cantaban y que Pablo incorpora a su carta. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.343) |
Diumenge del bon samarità En el camí cap a Jerusalem el mestre de la llei pregunta a Jesús què ha de fer per tenir l’herència de la vida eterna. Ambdós parlen correctament, talment un especialista contestés a un altre especialista sobre la Llei. Tanmateix, Jesús proposa a l’escriba la cèlebre paràbola del bon samarità. Es evident que el bon samarità és un pseudònim de Jesús. Ho interpreta bé el Prefaci comú VIII: “Encara avui com a bon samarità, ve a trobar tots els qui sofreixen de cos o d’esperit, i vessa sobre les seves ferides l’oli del consol i el vi de l’esperança“. En la sobreabundància de l’obra de misericòrdia hi ha el segell de Jesús. La sobreabundància es manifesta en la concatenació dels verbs: el “veié“, “se’n compadí“, “s’hi acostà“, “embenà” les ferides, “les amorosí” amb oli i vi, “el pujà” a la seva cavalcadura, “el dugué” a l’hostal, “se n’ocupà“, i encara, sense ser-hi present, “l’estimà” deixant a l’hostaler dos denaris. Realment és un excés de misericòrdia. En la Nova aliança, Déu ha posat la seva llei no pas fora de l’home, sinó dins del seu cor, de tal manera que no hi ha excusa. El Senyor ens diu a tots: “Doncs tu fes igual“. Convé destacar un altre element: tant el levita com el sacerdot es dirigien al temple per donar culte Déu i havien de complir la llei de la puresa ritual, per això, donen la volta. Jesús diu que el veritable acte de culte el va complir el samarità, un estranger! Ell acomplí la Llei, de la qual es parla en la primera lectura del Deuteronomi: “Són paraules (lit.: manaments) que tens molt a prop teu per poder-les complir“. Tant a prop com l’home malferit que es troba en el camí de la vida. Fer el bé als altres és un acte de culte al Déu viu. En aquest Diumenge, s’ofereix la possibilitat d’emprar dues opcions pel Salm responsorial. La primera és l’oració angoixada d’un pobre, la segona un cant a la llei de Déu. En l’epístola, el primer fragment de la Carta als cristians de Colosses, que es llegirà de manera seleccionada durant quatre Diumenges, conté l’himne al “Primogènit de tota la creació“. És l’himne que es canta tots els dimecres, en les Vespres ferials. La doctrina cristològica de Pau és aquí sublim. Els exegetes han descobert que és pre-paulina, és a dir, és un himne que les comunitats cantaven i que Pau incorpora a la seva carta. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.330) |