IV DOMINGO DE CUARESMA – 27/03/2022 – IV DIUMENGE DE QUARESMA
Dominica Laetare El Padre bueno y los dos hijos pródigos Se llama así por el célebre introito: “Laetare Ierusalem” (Is 66,10-11). Con gozosa y entrañable melodía gregoriana, este Domingo anticipa el gozo de la Pascua: es como un respiro dentro de la Cuaresma y un preludio de la solemnidad pascual. “La estación” se celebraba en la Basílica de la Santa Jerusalén (Roma), y esto justifica el antiguo introito y el Salmo que lo acompaña: la Iglesia se alegra ya del Bautismo que recibirán los catecúmenos y anticipa la alegría pascual. La alegría cristiana tiene una clara significación escatológica: los cristianos nos alegramos siempre de los bienes futuros y esa alegría repercute en la alegría de nuestra vida. Se experimenta como don una alegría que será plena, “a pesar de las vicisitudes de lo cotidiano” (cf. Jn 16,33). Los signos festivos acompañan este Domingo: entre ellos descuella, aunque de manera opcional pero recomendable, el color rosáceo para las vestiduras litúrgicas. Propiamente, es el color púrpura, como preludio de los “gaudia paschalis festi” para los catecúmenos y los fieles. Nuestra conversión es siempre una alegría para la Iglesia de la tierra y del cielo (Lc 15,7). Y la Cruz del Señor “ornata regis purpura” es nuestra gloria y salvación. Misa: Jos 5, 9a. 10-12; Sal 33, 2-3. 4-5. 6-7; 2 Cor 5, 17-21; Lc 15, 1-3. 11-32 La parábola del hijo pródigo es quizás la más emotiva y sublime de todas las parábolas de Jesús en el Evangelio. El destino y la esencia de los dos hijos sirve únicamente para revelar el corazón del padre. Nunca describió Jesús al Padre del cielo de una manera más viva, clara e impresionante que aquí. La Iglesia se identifica con el hijo pródigo, que vuelve a la casa del Padre, de la que no tenía que haberse ido nunca. Cuaresma es el camino de regreso y Pascua es el reencuentro: el abrazo del Padre que lo atrae hacia su seno, donde está el Espíritu de amor y los signos pascuales: el anillo de la alianza, las sandalias del hombre libre, el vestido nuevo y el banquete de la fiesta. Los Padres han predicado este Evangelio en clave bautismal. Pablo proclama la fe de la comunidad: el Padre no nos reconcilió consigo al margen del Hijo, sino “por medio de Él“, y “en Él“; y la Iglesia, instituida por Cristo, ha recibido de Dios el encargo de anunciar este “mensaje de la reconciliación“. Nos recuerda también San Pablo que somos “una nueva creación“. En el Banquete eucarístico la Iglesia puede gustar cuán bueno es el Señor, como se canta en el Salmo. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.182) |
Dominica Laetare El Pare bo i el dos fills pròdigs Es diu així pel cèlebre introit: “Laetare Ierusalem“(Is 66,10-11). Amb joiosa i entranyable melodia gregoriana, aquest Diumenge anticipa el goig de la Pasqua: és com un respir dins de la Quaresma i un preludi de la solemnitat pasqual. L’estació se celebrava a la Basílica de la Santa Jerusalem (Roma), i això justifica l’antic introit i el Salm que l’acompanya: l’Església s’alegra ja del Baptisme que rebran els catecúmens i anticipa la joia pasqual. La joia cristiana té una clara significació escatològica: els cristians ens alegrem sempre dels béns futurs i aquesta alegria repercuteix en l’alegria de la nostra vida. S’experimenta com a do una alegria que serà plena, “malgrat les vicissituds de la quotidianitat” (cf. Jo 16,33). Els signes festius acompanyen aquest Diumenge: entre ells sobresurt, encara que de manera opcional però recomanable, el color rosat per a les vestidures litúrgiques. Pròpiament, és el color porpra, preludi dels “gaudia paschalis festí” per als catecúmens i els fidels. La nostra conversió és sempre una alegria per a l’Església de la terra i del cel (Lc 15,7). I la Creu del Senyor “ornata regis púrpura” és la nostra glòria i salvació Missa: Js 5, 9a. 10-12; Sal 33, 2-3 4-5. 6-7; 2C 5, 17-21; Lc 15, 1-3. 11-32 La paràbola del fill pròdig és potser la més emotiva i sublim de totes les paràboles de Jesús a l’Evangeli. El destí i l’essència dels dos fills serveix únicament per revelar el cor del pare. Mai va descriure Jesús al Pare del cel d’una manera més viva, clara i impressionant que aquí. L’Església s’identifica amb el fill pròdig, que torna a la casa del Pare, de la qual no havia d’haver marxat mai. Quaresma és el camí de retorn i Pasqua és el retrobament: l’abraçada del Pare que l’atreu cap al seu si, on està l’Esperit d’amor, i els signes pasquals: l’anell de l’aliança, les sandàlies de l’home lliure, el vestit nou i el banquet de la festa. Els Pares han predicat aquest Evangeli en clau baptismal. Pau proclama la fe de la comunitat: el Pare no ens ha reconciliat amb Ell al marge del Fill, sinó “per mitjà d’Ell” i “en Ell“; i l’Església, instituïda per Crist, ha rebut de Déu l’encàrrec d’anunciar aquest “missatge de la reconciliació“. Ens recorda també Sant Pau que som “una nova creació“. En el Banquet eucarístic l’Església pot “tastar com n’és de bo el Senyor“, com es canta en el Salm. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.178)
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