2020 -OCTAVA DE NADAL :: OCTAVA DE NAVIDAD
“Després de la celebració anual del Misteri Pasqual, l’Església té com més venerable fer memòria de la Nativitat del Senyor i de les seves primeres manifestacions“ (Normes universals sobre l’Any litúrgic i sobre el Calendari, 32). Amb raó la litúrgia disposa que sigui celebrada l’Octava de Nadal. La celebració de les octaves sempre ha tingut una referència escatològica: el vuitè dia introdueix en l’eternitat. La Litúrgia vespertina és sempre del Nadal. A la Litúrgia del matí i en l’Eucaristia, però, des d’antic, se celebra la tríada de festes: “les primícies del martiri” (Sant Esteve), “de la castedat consagrada” (Sant Joan, apòstol i evangelista), i “la innocència dels màrtirs de la història” (els Sants Innocents). Són les tres corones, segons la predicació antiga, que l’Església ofereix al Senyor que ha nascut per nosaltres. L’últim dia, el dia vuitè, està dedicat a Santa Maria, Mare de Déu, com una professió solemne de la divinitat d’Aquell que per nosaltres ha nascut. És l’expressió litúrgica del dogma d’Efes sobre la “Theotokos“. Les antífones tenen estil litúrgic bizantí i canten el gran intercanvi: “Déu s’ha fet home perquè l’home participi de la vida de Déu“. La himnòdia llatina és realment admirable. No s’oblidi la impressionant lletra i melodia de l’himne: “Corde natus ex Parentis“. La salmòdia de tota l’Octava és pròpia a l’Ofici de lectura, amb una preciosa selecció de textos patrístics. Els Laudes són festius i la salmòdia de Vespres es repeteix per manifestar el misteri de l’”hodie” que celebrem en el goig dels “vuit dies“, com a signe de plenitud i d’eternitat. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.67s) |
“Tras la celebración anual del Misterio Pascual, la Iglesia tiene como más venerable hacer memoria de la Natividad del Señor y de sus primeras manifestacions“ (Normas universales sobre el Año litúrgico y sobre el Calendario, 32). Con razón la Liturgia dispone que sea celebrada la Octava de Navidad: la celebración de las octavas siempre ha tenido una referencia escatològica, el octavo día introduce en la eternidad. La Liturgia vespertina es siempre de la Navidad. En la Liturgia de la mañana y en la Eucaristía, sin embargo, desde antiguo, se celebra la tríada de fiestas: “las primicias del martirio” (San Esteban), “de la castidad consagrada” (San Juan, apóstol y evangelista), y “la inocencia los mártires de la historia” (Santos Inocentes). La Iglesia medieval dio a estos santos el nombre de “séquito (comes) de Cristo“. Son las tres coronas, según la predicación antigua, que la Iglesia ofrece al Señor que ha nacido por nosotros. El último día, el día octavo, está dedicado a Santa María, Madre de Dios, como una profesión solemne de la divinidad de Aquél que por nosotros ha nacido. Es la expresión litúrgica del dogma de Éfeso sobre la “Theotokos“. Las antífonas tienen estilo bizantino y cantan el gran intercambio: “Dios se ha hecho hombre para que el hombre participe de la vida de Dios“. La himnodia latina es realmente admirable. No se olvide la impresionante letra y melodía del himno: “Corde natus ex Parentis“. La salmodia de toda la Octava es propia en el Oficio de lectura, con una preciosa selección de textos patrísticos. Los Laudes son festivos y la salmodia de Vísperas se repite para manifestar el misterio del “hodie” que celebramos en el gozo de los «ocho días», como signo de plenitud y de eternidad. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.67s) |