2021 – DIUMENGE I DE QUARESMA :: DOMINGO I DE CUARESMA
Diumenge de les temptacions de Crist. L’Esperit va empènyer Jesús al desert. Conduït pel mateix Esperit Sant que s’havia posat sobre Ell consagrant-lo i revelant-lo com a Fill de Déu, es va endinsar en aquella solitud. És la humanitat de Jesús, en la seva condició de Fill, que s’endinsa en el desert, impulsat per l’Esperit. El desert és el preludi de la soledat de la Passió: no hi ha res. El silenci del Pare és absolut. Litúrgicament, és important la referència als “quaranta dies”. L’estada del Senyor al desert determina l’experiència quaresmal de l’Església que canta cada matí a l’Invitatori: “Veniu, adorem el Crist, Senyor nostre, que va ser temptat i va patir per nosaltres”. Les temptacions de Jesús no van ser exemplars, van ser reals en correcta dogmàtica teològica: Què hauria passat si la humanitat de Jesús no hagués vençut la temptació? L’Església, en la seva pregària, medita cada dia l’estada del Senyor al desert per vèncer “el més fort” (Mc 3,27). El relat de les temptacions del Senyor en Marc és escarit i fosc. Jesús és presentat com Adam, “vivia entre els animals feréstecs”, i el desert es converteix en Paradís on “l’alimentaven els àngels”. L’exegesi del verset és tremendament complexa. En retornar del desert i havent finalitzat Joan la seva missió, Jesús anuncia l’Evangeli de Déu. Ell mateix és el contingut de l’Evangeli: la seva pròpia persona. El temps cronològic es converteix en temps de gràcia: “ha arribat l’hora i el Regne de Déu és a prop”. Cal acollir l’Evangeli, és a dir, el mateix Senyor, en la fe i en la conversió. Sense cap relació amb el text evangèlic, a la primera lectura es proposa l’aliança de la Creació. El pecat destrueix el creat i la gràcia ho recrea. La creació és un do de Déu a la humanitat, i aquesta ha de custodiar-la, mai destruir-la. Aquesta primera aliança es completa en la Nova aliança: les aigües destructores del Diluvi es converteixen en les aigües santificants del Baptisme. El diluvi és figura del Baptisme que ens salva, com l’Arca era figura de l’Església (segona lectura). Amb el Salm responsorial, la comunitat eclesial demana humilment que es deixi guiar i ensenyar pel Senyor en el camí quaresmal que ha iniciat. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.144) |
Domingo de las tentaciones de Cristo El Espíritu empujó a Jesús al desierto. Conducido por el mismo Espíritu Santo que se había posado sobre Él consagrándolo y revelándolo como Hijo de Dios, se adentró en aquella soledad. Es la humanidad de Jesús, en su condición de Hijo, que se adentra en el desierto, impulsado por el Espíritu. El desierto es el preludio de la soledad de la Pasión: no hay nada. El silencio del Padre es absoluto. Litúrgicamente, es importante la referencia a los “cuarenta días“. La estancia del Señor en el desierto determina la experiencia cuaresmal de la Iglesia que canta cada mañana en el Invitatorio: “Venid, adoremos a Cristo, el Señor, que por nosotros fue tentado y por nosotros murió”. Las tentaciones de Jesús no fueron ejemplares, fueron reales en correcta dogmática teológica: ¿Qué hubiese sucedido si la humanidad de Jesús no hubiese vencido la tentación? La Iglesia en su oración medita cada día la estancia del Señor en el desierto para vencer al “más fuerte” (Mc 3,27). El relato de las tentaciones del Señor en Marcos es escueto y oscuro. Jesús es presentado como Adán, y el desierto se convierte en Paraíso donde “los ángeles lo servían”. La exégesis del versículo es tremendamente compleja. Al retornar del desierto y habiendo terminado la misión de Juan, Jesús anuncia el Evangelio de Dios. Él mismo es el contenido del Evangelio, su propia persona. El tiempo cronológico se convierte en tiempo de gracia: “se ha cumplido el plazo, está cerca el Reino de Dios”. Hay que acoger el Evangelio, al mismo Señor en la fe y en la conversión. Sin ninguna relación con el texto evangélico, en la primera lectura se propone la alianza de la Creación. El pecado destruye lo creado y la gracia lo recrea. La creación es un don de Dios a la humanidad, y ésta debe custodiarla, jamás destruirla. Esta primera alianza se completa en la Nueva alianza: las aguas destructoras del Diluvio se convierten en las aguas santificantes del Bautismo. El diluvio es figura del Bautismo que nos salva, como el Arca era figura de la Iglesia, segunda lectura. Con el Salmo responsorial la comunidad eclesial pide humildemente que se deje guiar y enseñar por el Señor en el camino cuaresmal que ha iniciado. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.146) |