2021 – DIUMENGE II DE DURANT L’ANY :: DOMINGO II DEL TIEMPO ORDINARIO
(Diumenge de la primera trobada de Jesús amb els deixebles) El II Diumenge del Temps de durant l’any participa en els tres cicles de la resplendor de l’Epifania. Idealment amb les Noces de Canà, en el Cicle A, el text evangèlic es correspon al substrat més originari de la celebració de l’Epifania, que commemorava en la mateixa solemnitat els tres esdeveniments, “triamiracula“. Les primeres manifestacions de Jesús revelen la seva glòria com a Messies. Les antífones d’entrada i de comunió evoquen encara el misteri de la manifestació del Senyor. És característic que els Evangelis, en els tres cicles, pertanyin al IV Evangeli: “l’Evangeli dels signes i de la glòria“. Diumenge de la primera trobada de Jesús amb els deixebles. Aquest Diumenge es proclama la crida dels primers deixebles segons l’Evangeli de Joan. Aquesta crida forma part de la seva “epifania“. Joan proclama Jesús com “l’Anyell de Déu” i els seus deixebles el segueixen. El títol cristològic “Anyell de Déu” és ric en significats. Jesús és l’Anyell que assumeix el pecat de el món i el redimeix. La comunitat canta amorosament l’”Agnus Dei” quan el celebrant trenca el Pa i després el mostra: “Ecce Agnus Dei“. Els comensals són benaurats perquè participen en el banquet de noces de l’Anyell (Ap 19,9). En el relat de la vocació hi ha la dinàmica de la recerca i de la trobada. La fe, com ensenyava el Papa Benet XVI, és la trobada no d’unes idees, sinó d’una persona, Jesús: “Hem trobat el Messies“. Una experiència per a ells tan viva que fins i tot recorden l’hora de la trobada. La comunitat dels deixebles és la que habita en Jesús. La vocació dels primers deixebles està precedida de la vocació del petit Samuel en el temple, primera lectura. Cadascun dels fidels, que no es pertanyen a si mateixos, sinó que són del Senyor, segona lectura, canta en el Salm: “Aquí em teniu: Déu meu, vull fer la vostra voluntat“. L’Església és la comunitat que ha trobat el Messies i sap que “la gràcia i la veritat” han vingut per Ell. És a dir, de la glòria del Senyor Jesús que es manifesta en el món. Aquesta comunitat de fidels, durant la comunió, pot cantar: “Nosaltres hem conegut l’amor que Déu ens té i hi hem cregut” (antífona de comunió, 2a opció). (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.102s) |
(Domingo de las primeras llamadas) El II Domingo del Tiempo ordinario participa en los tres ciclos del resplandor de la Epifanía. Idealmente con las Bodas de Caná, en el Ciclo A, el texto evangélico se corresponde al substrato más originario de la celebración de la Epifanía, que conmemoraba en la misma solemnidad los tres acontecimientos, “triamiracula“. Las primeras manifestaciones de Jesús revelan su gloria como Mesías. Las antífonas de entrada y de comunión evocan todavía el misterio de la manifestación del Señor. Es característico que los Evangelios, en los tres ciclos, pertenezcan al IV Evangelio: “el Evangelio de los signos y de la gloria“. Domingo del primer encuentro de Jesús con los discípulos. Este Domingo se proclama la llamada de los primeros discípulos según el Evangelio de Juan. Esta llamada forma parte de su “epifania“. Juan proclama a Jesús como el “Cordero de Dios” y sus discípulos lo siguen. El título cristológico “Cordero de Dios” es rico en significados. Jesús es el Cordero que asume el pecado del mundo y lo redime. La comunidad canta amorosamente el “Agnus Dei” cuando el celebrante rompe el Pan y luego lo muestra: “Ecce Agnus Dei“. Los comensales son bienaventurados porque participan en el banquete de bodas del Cordero (Ap 19,9). En el relato de la vocación está la dinámica de la búsqueda y del encuentro. La fe, como enseñaba el Papa Benedicto XVI, es el encuentro no de unas ideas, sino de una persona, Jesús: “Hemos encontrado al Mesías“. Una experiencia para ellos tan viva que incluso recuerdan la hora del encuentro. La comunidad de los discípulos es la que mora en Jesús. La vocación de los primeros discípulos está precedida de la vocación del pequeño Samuel en el templo, primera lectura. Cada uno de los fieles, que no se pertenecen a sí mismos, sino que son del Señor, segunda lectura, canta en el Salmo: “Aquí estoy, Señor, para hacer tu voluntad“. La Iglesia es la comunidad que ha encontrado el Mesías y sabe que la gracia y la verdad han venido por Él. Es decir, de la gloria del Señor Jesús que se manifiesta en el mundo. Esta comunidad de fieles, durante la comunión, puede cantar: “Nosotros hemos conocido y hemos creído en el amor que Dios nos tiene” (antífona de comunión). (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.103s) |