2021 – DIUMENGE XXVI DE DURANT L’ANY :: DOMINGO XXVI DEL TIEMPO ORDINARIO
Diumenge de l’escàndol dels petits Diumenge de l’ensenyament als deixebles. L’Evangeli d’avui té dues parts. S’indica allò que és tolerable i l’intolerable. S’admet que algú “en el nom de Jesús“, que no forma part de la comunitat, faci el bé en nom seu. Algú que actuï “en el seu nom” no pot actuar en contra d’Ell. Déu pot recompensar fins i tot un got d’aigua donat en nom seu. També a l’antiga aliança la profecia es donava al campament d’Israel, més enllà del santuari, en la primera lectura. Els cristians no tenen ni poden pretendre tenir el monopoli de Déu, que és sempre llibertat incondicionada. Allò intolerable és que algú dins de la comunitat escandalitzi els més febles en la fe i els allunyi del seu nom. Com també cal actuar sense falses compassions contra un mateix quan es deixa seduir pel mal i va on no ha d’anar, “peus“, es deixa fascinar per allò que no ha de fascinar-lo, “ulls” i actua com no ha d’actuar, “mans“. El llenguatge és dur, però naturalment hiperbòlic. És un ensenyament sobre allò que ha de fer un creient quan s’adona que les seves accions, la seva mirada i els seus passos poden escandalitzar, en el sentit que poden fer caure en el pecat, és a dir: apartar-se del camí de Jesús. Això val per a un mateix i pels altres. El Senyor crida a la radicalitat als seus seguidors, ja que si la mà, els ulls i els peus es converteixen en motiu de caure, a si mateix com a objecte directe: “Si la mà dreta t’escandalitza“, això és, a tu, no has de permetre-ho. Només l’amor justifica i sosté aquesta lluita contra un mateix, construïda sovint sobre grans renúncies. La segona lectura, de la carta de Jaume, desemmascara la riquesa acumulada per la injustícia i el frau: “Les vostres riqueses s’han podrit“. En el Salm, l’assemblea canta: “Els preceptes del Senyor omplen el cor de goig“. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.396) |
Domingo del escándalo de los pequeños Domingo de la enseñanza a los discípulos. El Evangelio de hoy tiene dos partes. Se indica lo tolerable y lo intolerable. Se admite que alguien “en el nombre de Jesús“, que no forma parte de la comunidad, haga el bien en su nombre. Alguien que actúe “en su nombre” no puede actuar en contra de Él. Dios puede recompensar incluso un vaso de agua dado en su nombre. También en la antigua alianza la profecía se daba en el campamento de Israel, más allá del santuario, como vemos en la primera lectura. Los cristianos no tienen ni pueden pretender tener el monopolio de Dios que es siempre libertad incondicionada. Lo intolerable es que alguien dentro de la comunidad escandalice a los más débiles en la fe y los aleje de su nombre. Como también hay que actuar de manera inmisericorde contra uno mismo cuando se deja seducir por el mal y va donde no debe ir, “pies“, se deja fascinar por lo que no debe, “ojos” y actúa como no debe actuar, “manos“. El lenguaje es duro, pero naturalmente hiperbólico. Es una enseñanza sobre lo que debe hacer un creyente cuando se da cuenta de que sus acciones, su mirada y sus pasos pueden escandalizar, en el sentido de que pueden hacer caer en el pecado, esto es: apartarse del camino de Jesús. Esto vale para uno mismo y hacia los demás. El Señor llama a la radicalidad a sus seguidores, ya que si la mano, los ojos y los pies se convierten en motivo de caer, a sí mismo como objeto directo: “Si la mano derecha te escandaliza“, esto es, a ti, no debes permitirlo. Sólo el amor justifica y sostiene esta lucha contra uno mismo, construida a menudo sobre grandes renuncias. La segunda lectura, de la Carta de Santiago desenmascara la riqueza acumulada por la injusticia y el fraude: “Vuestra riqueza está corrompida“. En el Salmo la asamblea canta: “Los mandatos del Señor son rectos y alegran el corazón“. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.414) |