2021 – DOMINGO DESPUÉS DE PENTECOSTÉS :: DIUMENGE DESPRÉS DE PENTECOSTA
SANTÍSIMA TRINIDAD Aunque sólo este Domingo lleve su nombre, todos los Domingos del Año litúrgico son Domingos de la Trinidad. En este sentido, es un Domingo ejemplar. La Resurrección de Cristo nuestro Señor ha manifestado la gloria de la Trinidad de Dios: el Padre ha glorificado al Hijo en el amor del Espíritu Santo. La Iglesia católica cada Domingo glorifica a Dios Uno y Trino, subsistente en tres personas. Pentecostés, al coronar el misterio cristológico, clausura en cierta manera el acontecimiento pascual. Desde ahora cada Domingo trata de actualizar “el día del Señor” en su triple dimensión de fe, esperanza y caridad. Al mismo tiempo, la Iglesia se reconoce a sí misma y en cada asamblea, como una comunidad de creyentes “reunida en la unidad del Padre, del Hijo y del Espíritu Santo” (LG 4). La solemnidad de la Santa Trinidad encierra en sí misma una doxología de la salvación ya consumada y prometida. Con razón la antífona de introducción de la Misa empieza con un solemnísimo “Gloria al Padre, al Hijo y al Espíritu Santo“. La fiesta se impuso a occidente por causa de los invasores germánicos que invadieron la Galia, España y el norte de África. El arrianismo conllevaba el adopcionismo. De ahí la necesidad de una festividad que celebrase y profesase la perfecta unidad trinitaria y la perfecta igualdad de las tres personas, véase el antiguo Prefacio de hoy. Primero tuvo un carácter votivo y a partir de la influencia de los benedictinos cluniacenses se impuso el año 1334 por el Papa aviñonense, Juan XXII. Sería un error suponer que se trata de una solemnidad abstracta o una mera lección dogmática. Se trata de vivenciar el Bautismo que hemos recibido en el nombre de la Trinidad; también del origen, y al mismo tiempo, destino trinitario de la comunidad eclesial. La Liturgia hoy se manifiesta más que nunca como una “Liturgia adorante“. Todos debemos interiorizar el misterio trinitario en la vida cristiana, en la oración, en el apostolado y en la caridad. La Eucaristía de hoy es obra de toda la Trinidad: “totius Trinitatis“. El Deuteronomio, en la primera lectura, proclama la unicidad del Dios de Israel: “El Señor es el único Dios“. Un Dios al mismo tiempo compasivo y liberador. Israel es el garante de la fe en el Dios único. El sentido trinitario del Salmo 32 fue descubierto en la predicación antigua: insinúa ya la Trinidad cuando habla de “la palabra del Señor que hizo el cielo y del aliento de su boca“. La asamblea canta con gozo: “Dichoso el pueblo que el Señor se escogió como heredad“. La Iglesia será siempre posesión del Señor ya que en ella está el Señor: “Sabed que yo estoy con vosotros todos los días hasta el fin del mundo“. Así termina el Evangelio de Mateo, cuyo final hoy se proclama, extra- ñamente puesto que estamos en el ciclo B. El Dios Único de Israel se ha manifestado finalmente como el que ha dado “todo el poder, en el cielo y en la tierra“, a su Hijo glorificado. Que permanecerá siempre en la comunidad eclesial con la presencia del Espíritu. De esta manera permanecerá con ella hasta el final de los tiempos. La comunidad debe “ir” y “hacer discípulos” a todos los pueblos. Será una comunidad de discípulos misioneros que bautizará a los discípulos “en el nombre del Padre, del Hijo y del Espíritu Santo“. El nombre único de Dios se ha revelado como misterio trinitario sin dejar de ser esencia única y jamás divisible. La predicación de hoy debe insistir en la condición de los bautizados en el nombre de la Trinidad, en la consagración trinitària por el Bautismo. Así se recalca en la Epístola: el Espíritu nos eleva a la condición de hijos de la familia divina y coherederos con el Hijo muy amado del Padre. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.292ss) |
SANTÍSSIMA TRINITAT Encara que tant sols aquest Diumenge porti el seu nom, tots els Diumenges de l’Any litúrgic són Diumenges de la Trinitat. En aquest sentit, és un Diumenge exemplar. La Resurrecció de Crist nostre Senyor ha manifestat la glòria de la Trinitat de Déu: el Pare ha glorificat el Fill en l’amor de l’Esperit Sant. L’Església catòlica cada Diumenge glorifica Déu U i Tri, subsistent en tres persones. Pentecosta, en coronar el misteri cristològic, clausura en certa manera l’esdeveniment pasqual. Des d’ara cada Diumenge tracta d’actualitzar “el dia del Senyor” en la seva triple dimensió de fe, esperança i caritat. Al mateix temps, l’Església es reconeix a si mateixa i en cada assemblea, com una comunitat de creients “reunida en la unitat del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant” (LG 4). La solemnitat de la Santa Trinitat inclou en si mateixa una doxologia de la salvació ja consumada i promesa. Amb raó l’antífona d’introducció de la Missa comença amb un solemníssim “Beneït sigui Déu Pare, amb el Fill unigènit i l’Esperit Sant“. La festa es va imposar a Occident per causa dels invasors germànics que van envair la Gàl·lia, la Península Ibèrica i el nord d’Àfrica. L’arrianisme comportava l’adopcionisme. D’aquí la necessitat d’una festivitat que celebrés i professés la perfecta unitat trinitària i la perfecta igualtat de les tres persones, vegeu l’antic Prefaci d’avui. Primer va tenir un caràcter votiu i a partir de la influència dels benedictins cluniacencs es va imposar l’any 1334 pel Papa d’Avinyó, Joan XXII. Seria un error suposar que es tracta d’una solemnitat abstracta o una simple lliçó dogmàtica. Es tracta de vivenciar el Baptisme que hem rebut en el nom de la Trinitat; també de l’origen, i al mateix temps, destí trinitari de la comunitat eclesial. La Litúrgia es manifesta avui més que mai com una “Litúrgia adorant“. Tots hem d’interioritzar el misteri trinitari en la vida cristiana, en la pregària, en l’apostolat i en la caritat. L’Eucaristia d’avui és obra de tota la Trinitat: “totius Trinitatis“. El Deuteronomi, en la primera lectura, proclama la unicitat de Déu d’Israel: “El Senyor és l’únic Déu“. Un Déu al mateix temps compassiu i alliberador. Israel és el garant de la fe en el Déu únic. El sentit trinitari del Salm 32 fou descobert en la predicació antiga: insinua ja la Trinitat quan afirma que “la paraula del Senyor ha fet cel i amb l’alè de la boca ha creat l’estelada“. L’assemblea canta amb goig: “Feliç el poble que el Senyor s’ha escollit per heretat“. L’Església serà sempre possessió del Senyor ja que en ella hi ha el Senyor: “Jo seré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món“. Així acaba l’Evangeli de Mateu, el final del qual es proclama avui, estranyament, ja que estem en el cicle B. El Déu Únic d’Israel s’ha manifestat finalment com el que ha donat “plena autoritat al cel i a la terra” al seu Fill glorificat. Que romandrà sempre en la comunitat eclesial amb la presència de l’Esperit. D’aquesta manera romandrà amb ella fins a la fi dels temps. La comunitat “ha d’anar” i “fer deixebles” a tots els pobles. Serà una comunitat de deixebles missioners que batejarà aquests deixebles “en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant“. El nom únic de Déu s’ha revelat com a misteri trinitari sense deixar de ser essència única i mai divisible. La predicació d’avui ha d’insistir en la condició dels batejats en el Nom de la Trinitat, en la consagració trinitària pel Baptisme. Així es recalca en l’Epístola: l’Esperit ens eleva a la condició de fills de la família divina i cohereus amb el Fill estimat del Pare. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.286)
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