V SEMANA DE CUARESMA – del 4 al 9/4/2022 – V SETMANA DE QUARESMA
LUNES Misa: Dan 13, 1-9. 15-17. 19-30. 33-62 (o bien, más breve: Dan 13, 41c-62); Sal 22, 1b-3a. 3bc-4. 5. 6; Jn 8, 1-11 (o bien, para el año C: Jn 8, 12-20) Desde muy antiguo, en la Cuaresma se lee la célebre historia de Susana, siempre acompañada del texto de la mujer adúltera perdonada por Jesús. En el caso de Susana, la mujer inocente es liberada ante los que la acusaban; en el Evangelio, la mujer culpable es perdonada, también ante los que la acusaban. Jesús da el perdón de modo que nadie puede acusar a nadie. En el Antiguo Testamento, tenía primacía la Ley; en el Nuevo Testamento, la gracia. San Jerónimo exhortaba: “No dude del perdón, pues, por grande que sean sus culpas, la magnitud de la misericordia divina perdonará, sin duda, la enormidad de sus muchos peca- dos” (Comentario al profeta Joel 3,5). En el año C, para no repetir el Evangelio que se ha leído el Domingo V se puede proclamar, opcionalmente, otra perícopa. MARTES Misa: Núm 21, 4-9; Sal 101, 2-3. 16-18. 19-21; Jn 8, 21-30 En el Evangelio aparece uno de los temas culminantes del IV Evangelio: la elevación del Hijo del hombre “Cuando levantéis en alto al Hijo del hombre, sabréis que “Yo soy”. Se refiere naturalmente a la elevación de la Cruz. Es allí donde se manifestará como “el que es“, el Dios amor. La Cruz manifiesta la verdadera gloria e identidad del Mesías. Sin la fe en Jesucristo podemos morir con nuestros pecados. Los Padres siempre han interpretado la serpiente elevada en el desierto como la prefiguración de la santa Cruz, así el Prefacio de la Pasión canta: “Por la fuerza in- efable de la cruz, se hace patente el juicio del mundo y el poder del Crucificado“. MIÉRCOLES Misa: Dan 3, 14-20. 91-92. 95; Dan 3, 52a y c. 53a. 54a. 55a. 56a; Jn 8, 31-42 La didascalia de hoy es la libertad gloriosa de los hijos e hijas de Dios. En la primera lectura, el sorprendente relato de los tres jóvenes arrojados al horno: entre ellos aparece un cuarto que “parece un ser divino“. Los Padres y la Liturgia han contemplado en esta narra-ción una profecía del descenso de Jesús “ad ínfera“. También lo testimonia la más antigua iconografía cristiana. Los Padres predicaban el relato como una imagen del Bautismo: los cristianos reciben en él la efusión del “fuego” del Espíritu Santo. Jesús es el ángel, “mensajero“, que Dios ha enviado, y que con su Verdad, Él mismo nos libera. Cristo es la única verdad que nos hace libres, pues la verdadera esclavitud es la del pecado. Son preciosas las palabras: “El esclavo no se queda en la casa para siempre, el hijo se queda para siempre“. JUEVES Misa: Gén 17, 3-9; Sal 104, 4-5. 6-7. 8-9; Jn 8, 51-59 Moisés se revela como intercesor a favor de su pueblo. Jesús es el nuevo Moisés que en la Cruz intercede por toda la humanidad. Todos dan testimonio de Él: Juan, el Bautista; el Padre; las Escrituras; las obras que hace. De este modo manifiesta que su gloria viene del único Dios. La gloria no la recibe de los hombres, sino de Dios, que lo ha enviado. Recibirlo a Él, es recibir al Padre. Al final serán los mismos discípulos que darán testimonio de él. VIERNES Misa: Jer 20, 10-13; Sal 17, 2-3a. 3bc-4. 5-6. 7; Jn 10, 31-42 El fragmento de las “Confesiones de Jeremías” y el Salmo expresan los sentimientos de confianza en Dios en medio de la persecución. Los enemigos del profeta son los enemigos de Dios. El Evangelio ya vaticina el desenlace de la historia de Jesús: Él, el profeta por excelencia es también incomprendido y perseguido. Sus enemigos intentaban detenerlo, pero se les escapaba de las manos. Su “hora” no había llegado. Lo acusaban que, siendo hombre, se hacía Dios. No entendían las obras que hacía, como tampoco entendían que el Padre estaba en Él y Él en el Padre. SÁBADO Misa: Ez 37, 21-28; Jer 31, 10. 11- 12ab. 13; Jn 11, 45-57 Hoy es el último sábado de Cuaresma. Con el Domingo de Ramos, mañana, empezaremos la Semana Santa. Ezequiel, en el tiempo del exilio, anuncia los caminos del retorno y la reunión de los hijos de Israel dispersados. También anuncia la unidad del pueblo santo de Dios bajo un mismo rey. Asimismo, se establecerá una alianza de paz, una alianza eterna. La profecía se cumple en Jesús que morirá para “congregar a su pueblo sin cesar” (Plegaria eucarística III). Así lo anuncia Caifás, sumo sacerdote, cuando se sentencia la condena y muerte de Jesús. El cántico de Jeremías, que ocupa el lugar del Salmo, canta gozoso la alegría del regreso: “Entonces se alegrará la doncella en la danza, gozarán los jóvenes y los viejos“. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.190ss) |
DILLUNS Missa: Dn 13, 1-9. 15-17. 19-30. 33-62 (o bé, més breu: Dn 13, 41c-62); Sal 22, 1-3. 4. 5. 6; Jo 8, 1-11 (o bé, per l’any C: Jo 8, 12-20) Des de molt antic, en la Quaresma és llegeix la cèlebre història de Susanna, sempre acompanyada del text de la dona adúltera perdonada per Jesús. En el cas de Susanna, la dona innocent és alliberada davant dels qui l’acusaven; en l’Evangeli, la dona culpable és perdonada, també davant dels seus acusadors. Jesús dóna el perdó de manera que ningú no pot acusar ningú. En l’Antic Testament, tenia primacia la Llei; en el Nou Testament, la gràcia. Sant Jeroni exhortava: “No dubteu del perdó, doncs, per gran que siguin les vostres culpes; la magnitud de la misericòrdia divina perdonarà, sens dubte, l’enormitat dels vostres molts pecats“. (Comentari al profeta Joel 3,5). L’any C, per no repetir l’Evangeli que s’ha llegit el Diumenge V es pot proclamar, opcionalment, una altra perícopa. DIMARTS Missa: Nm 21, 4-9; Sal 101, 2-3. 16-18. 19-21; Jo 8, 21-30 En l’Evangeli sorgeix un dels temes culminants del IV Evangeli: l’elevació del Fill de l’home: “Quan haureu enlairat el Fill de l’home, coneixereu que jo sóc“. Es refereix naturalment a l’elevació de la Creu. Es allí on es manifestarà com “el Qui és“, el Déu amor. La Creu manifesta la veritable glòria i identitat del Messies. Sense la fe en Jesucrist podem morir amb els nostres pecats. Els Pares sempre han interpretat la serp elevada al desert com la prefiguració de la santa Creu, i així el Prefaci de la Passió canta: “El poder inefable de la Creu venç el poder del mal i fa resplendir la victòria del crucificat“. DIMECRES Missa: Dn 3, 14-20. 91-92. 95; Sal Dn 3, 52. 53. 54. 55. 56; Jo 8, 31-42 La didascàlia d’avui és la llibertat gloriosa dels fills i filles de Déu. En la primera lectura, el sorprenent relat dels tres joves llençats al forn: entre ells n’apareix un quart que “té l’aspecte d’un àngel“. Els Pares i la Litúrgia han contemplat en aquesta narració una profecia del descens de Jesús “ad ínfera“. També ho testimonia la més antiga iconografia cristiana. Els Pares predicaven el relat com una imatge del Baptisme: els cristians reben en ell l’efusió del “foc” de l’Esperit Sant. Jesús és l’àngel, “missatger” que Déu ha enviat, i que amb la seva Veritat, Ell mateix, ens allibera. Crist és l’única veritat que ens fa lliures, doncs la veritable esclavitud és la del pecat. Són precioses les paraules: “Els esclaus no es queden a la casa per sempre; els fills sí que s’hi queden per sempre“. DIJOUS Missa: Gn 17, 3-9; Sal 104, 4-5. 6-7. 8-9; Jo 8, 51-59 Moisès es revela com a intercessor a favor del seu poble. Jesús és el nou Moisès que a la Creu intercedeix per tota la humanitat. Tots donen testimoni d’Ell: Joan, el Baptista; el Pare; les Escriptures; les obres que realitza. D’aquesta manera manifesta que la seva glòria ve de l’únic Déu. La glòria no la rep dels homes, sinó de Déu, que l’ha enviat. Rebre’l a Ell, és rebre el Pare. Al final seran els mateixos deixebles que donaran testimoni d’ell. DIVENDRES Missa: Jr 20, 10-13; Sal 17, 2-3a. 3bc-4. 5-6. 7; Jo 10, 31-42 Tant el fragment de les “Confessions de Jeremies” com el Salm expressen els sentiments de confiança en Déu enmig de la persecució. Els enemics del profeta són els enemics de Déu. L’Evangeli ja vaticina el desenllaç de la història de Jesús: Ell, el profeta per excel·lència, és també incomprès i perseguit. Els seus enemics intentaven detenir-lo, però se’ls s’escapolia de les mans. La seva “hora” no havia arribat. L’acusaven que, essent home, es feia Déu. No entenien les obres que feia, com tampoc entenien que el Pare estava en Ell i Ell en el Pare. DISSABTE Missa: Ez 37, 21-28; Sal Jr 31, 10-11-12ab.13; Jo 11, 45-57 Avui és l’últim dissabte de Quaresma. Amb el Diumenge de Rams, demà, començarem la Setmana Santa. Ezequiel, en el temps de l’exili, anuncia els camins del retorn i la reunió dels fills d’Israel dispersos. També anuncia la unitat del poble sant de Déu sota un mateix rei. Així mateix s’establirà una aliança de pau, una aliança eterna. La profecia s’acompleix en Jesús que morirà “per reunir els fills de Déu dispersos pel món” (Pregària eucarística III). Així ho anuncia Caifàs, el gran sacerdot, quan se sentencia la condemna i mort de Jesús. El Càntic de Jeremies, que ocupa el lloc del Salm, canta joiós l’alegria del retorn: “Dansaran d’alegria les noies i estaran contents joves i vells“. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.186ss) |