2022/01/10-15 – I SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO :: I SETMANA DE DURANT L’ANY
LUNES DE LA I SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO El arresto de Juan Bautista marca el inicio del ministerio de Jesús. Este ministerio procede de los silencios de Nazaret y anuncia el tiempo de la gracia: el Reino de Dios ha llegado. Por eso hay que convertirse y creer. El Reino de Dios es Jesús mismo, y Él llama a los primeros seguidores. Ellos continuarán siendo pescadores, pero de otra manera. El Se ñor llama en la propia circunstancia existencial, vital. MARTES DE LA I SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO Misa: 1 Sam 1, 9-20; Sal 1 Sam 2, 1. 4-5. 6-7. 8abcd; Mc 1, 21-28 En el Evangelio se narra el primer exorcismo de Jesús en la sinagoga de Cafarnaún. En medio de la asamblea santa el “Maligno” tenía poseído a un hombre. El “Mal” detecta la santidad del Señor, pero éste lo expulsa, liberando y salvando al poseído. Se crea un estupor en los ahí presentes: enseña una doctrina nueva que no se fundamenta, a diferencia de los fariseos, más que en sí misma. Jesús es llamado el “Santo de Dios“, el mismo título que ostentaba el sumo pontífice del Templo. El “Mal” no muestra su perverso rostro, pero Jesús lo detecta. No hay diálogo entre Jesús y el poseído, puesto que jamás hay complicidad entre el Mal y el Bien substancial, que es el Verbo de Dios. MIÉRCOLES DE LA I SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO Misa: 1 Sam 3, 1-10. 19-20; Sal 39, 2 y 5. 7-8a. 8b-9. 10; Mc 1, 29-39 Forma parte de la conocida “Jornada de Jesús en Cafarnaún“. El Maestro, después del culto sinagogal va a casa de Pedro, la nueva sinagoga, y allí cura a la suegra. El milagro físico es casi insig- nificante: el milagro es la presencia del Señor. La gracia sanadora del Señor es para emprender de nuevo el servicio, “diakonía“: “y se puso a servirles“. Cuando el sol ya ha declinado y el sábado perece, Él empieza a ejercer su ministerio de liberación y de consuelo en la playa del lago llena de pobres y enfermos. Al amanecer, la primera luz del sol irradia su rostro: es cuando el Señor está en intimidad de oración con el Padre. Allí y entonces lo van a buscar: “Todo el mundo te busca“. Y Él continúa, infatigable, la misión que el Padre le ha encomendado, “para eso he salido” del Padre. JUEVES DE LA I SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO Misa: 1 Sam 4, 1b-11; Sal 43, 10-11. 14-15. 24-25; Mc 1, 40-45 En el Evangelio Jesús cura un leproso. Se da el maravilloso encuentro entre la divina voluntad y la del enfermo. Cuando esto ocurre la gracia corre a raudales. Realmente somos sinceros cuando decimos al Señor: “Si quieres, puedes purificarme (limpiarme)“. Cura al enfermo en lo anónimo ya que el Señor hace el bien para glorificar al Padre y salvarnos, de ninguna manera busca publicidad. Sin embargo, el llamado “secreto mesiánico” era imposible de guardar: ¿cómo podían dejar de anunciar el bien que el Señor realizaba? El “intocable” es tocado por el Señor: Él mismo queda impuro y es por ello por lo que “ya no podía entrar abiertamente en ningún pueblo; se quedaba fuera, en descampado; y aun así acudían a Él de todas partes“. El Señor nos muestra que la caridad es inclusiva: participar de la misma situación. El milagro es fruto de su compasión: “Sintiendo lástima“. VIERNES DE LA I SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO Misa: 1 Sam 8, 4-7. 10-22a; Sal 88, 16-17. 18-19; Mc 2, 1-12 En el Evangelio, la curación del paralítico. La casa de Pedro en Cafarnaún se convierte en la nueva sinagoga. Por el techo practicable bajan al paralítico. Son admirables la fe y la caridad de los que llevaban al enfermo, así como la gran esperanza de su corazón. Jesús, sin mediar ninguna palabra por parte de ellos, le da la absolución. Eso es lo más grande. Podemos perdonarnos a nosotros mismos y perdonar a los demás, pero únicamente Dios puede perdonar el pecado. El Ungido del Señor lo hace. Y para mostrar que lo puede hacer, cura físicamente al paralítico. Son dos milagros, uno invisible y otro visible. “Pero el más grande es el primero“, predica san Juan Crisóstomo. La gente no lo comprende y acusa a Jesús de blasfemo. Esta acusación lo llevará a la Cruz. SÁBADO DE LA I SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO Misa: 1 Sam 9, 1-4. 17-19; 10, 1a; Sal 20, 2-3. 4-5. 6-7; Mc 2, 13-17 En el Evangelio, la vocación de Leví, el recaudador de impuestos. Jesús pasa, lo ve y lo llama. Sin explicación argumentativa: “Sígueme“. Formaba parte del grupo social de “publicanos y pecado res“, impuros según la Ley. Los fariseos acusan a Jesús de que come y bebe con ellos y se sienta a su mesa. Jesús les dice que no ha venido a llamar a los justos, sino a los pecadores. Todos lo somos. Y la mesa de la Eucaristía no es para los perfectos sino para los pecadores convertidos a Jesús. Lo desechado por el mundo es amado por Dios.
(Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.104ss) |
DILLUNS DE LA I SETMANA DE DURANT L’ANY Missa: 1S 1, 1-8; Sal 115, 12-13. 14 i 17. 18-19; Mc 1, 14-20 L‘arrest de Joan Baptista marca l’inici del ministeri de Jesús. Aquest ministeri procedeix dels silencis de Natzaret i anuncia el temps de la gràcia: el Regne de Déu ha arribat. Per això cal convertir-se i creure. El Regne de Déu és Jesús mateix, i ell crida els primers seguidors. Ells continuaran essent pescadors, però d’una altra manera. El Senyor crida en la pròpia circumstància existencial, vital. DIMARTS DE LA I SETMANA DE DURANT L’ANY Missa: 1S 1, 9-20; Sal 1S 2, 1. 4-5. 6-7. 8abcd; Mc 1, 21b-28 En l’Evangeli es narra el primer exorcisme de Jesús a la inagoga de Cafar-Naüm. Enmig de l’assemblea santa el “Maligne” tenia posseït un home. El “Mal” detecta la santedat del Senyor, però aquest l’expulsa, alliberant i salvant el posseït. Es crea un estupor en els allí presents: ensenya una doctrina nova que no es fonamenta, a diferència dels fariseus, més que en si mateixa. Jesús és anomenat “el Sant de Déu“, el mateix títol que ostentava el summe pontífex del Temple. El “Mal” no mostra el seu pervers rostre, però Jesús el detecta. No hi ha diàleg entre Jesús i el posseït, ja que mai hi ha complicitat entre el Mal i el Bé substancial, que és el Verb de Déu. DIMECRES DE LA I SETMANA DE DURANT L’ANY Missa: 1S 3, 1-10. 19-20; Sal 39, 2a i 5. 7. 8-9. 10; Mc 1, 29-39 Forma part de la coneguda “Jornada de Jesús a Cafar-Naüm“. El Mestre, després del culte sinagogal va a casa de Pere, la nova sinagoga, i allà cura a la sogra. El miracle físic és gairebé insignificant: el miracle és la presència del Senyor. La gràcia guaridora del Senyor és per emprendre de nou el servei “diakonia“: “ella mateixa els serví a taula“. Quan el sol se’n va a la posta i acaba el dissabte, Ell comença a exercir el seu ministeri d’alliberament i de consol a la vora del llac, plena de pobres i malalts. A trenc d’alba, la llum del sol irradia el seu rostre: és quan el Senyor està en intimitat d’oració amb el Pare. Allà i llavors el van a cercar: “Tothom us està buscant“. I Ell continua, infatigable, la missió que el Pare li ha encomanat: “aquesta és la meva missió (lit.: per això he sortit” del Pare. DIJOUS DE LA I SETMANA DE DURANT L’ANY Missa: 1S 4, 1-11; Sal 43, 10-11. 14-15. 24-25; Mc 1, 40-45 En l’Evangeli, Jesús cura un leprós. Es dóna la meravellosa trobada entre la divina voluntat i la del malalt. Quan això passa, la gràcia es desborda. Realment som sincers quan diem al Senyor: “Si voleu, em podeu purificar (netejar)“. Cura el malalt en l’anonimat ja que el Senyor fa el bé per glorificar el Pare i salvar-nos, de cap manera busca publicitat. No obstant això, l’anomenat “secret messiànic” era impossible de guardar: ¿car com podien deixar d’anunciar el bé que el Senyor realitzava? Aquell “intocable” és tocat pel Senyor: Ell mateix queda impur i és per aquest motius que “ja no podia entrar manifestament als pobles, i havia de quedar-se a fora, en llocs despoblats. Però la gent venia a trobar-lo de tot arreu“. El Senyor ens mostra que la caritat és inclusiva: participar de la mateixa situació. El miracle és fruit de la seva pietat: “compadit“. DIVENDRES DE LA I SETMANA DE DURANT L’ANY Missa: 1S 8, 4-7. 10-22a; Sal 88, 16-17. 18-19; Mc 2, 1-12 En l’Evangeli, la curació del paralític. La casa de Pere a Cafar-Naüm es converteix en la nova sinagoga. Pel sostre practicable baixen el paralític. Són admirables la fe i la caritat dels que portaven el malalt, així com la gran esperança del seu cor. Jesús, sense intervenir cap paraula per part d’ells, li dóna l’absolució. Això és allò més gran. Podem perdonar-nos a nosaltres mateixos i perdonar els altres, però únicament Déu pot perdonar el pecat. L’Ungit del Senyor ho fa. I a fi de mostrar que ho pot fer, guareix físicament el paralític. Són dos miracles, un invisible i l’altre visible. “Però el més gran és el primer“, predica sant Joan Crisòstom. La gent no ho comprèn i acusa Jesús de blasfem. Aquesta acusació el portarà a la C.reu. DISSABTE DE LA I SETMANA DE DURANT L’ANY Missa: 1S 9, 1-4. 10b. 17-19; 10, 1a; Sal 20, 2-3. 4-5. 6-7; Mc 2, 13-17 En l’Evangeli, la vocació de Leví, el recaptador d’impostos. Jesús passa, el veu i el crida. Sense explicació argumentativa: “Segueix-me“. Formava part del grup social de “publicans i pecadors“, impurs segons la Llei. Els fariseus acusen Jesús que menja i beu amb ells i s’asseu a la seva taula. Jesús els diu que no ha vingut a cridar els justos, sinó els pecadors. Tots ho som. I la taula de l’Eucaristia no és per als perfectes sinó per als pecadors convertits a Jesús. Allò rebutjat pel món és estimat per Déu. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.101ss)
|