2019 – DIUMENGE DE PENTECOSTA
Pentecosta és la plenitud de la celebració de Pasqua.
És la Pasqua consumada i continuada.
Pentecosta és l’últim dia de la festa, el dia que fa cinquanta després de Pasqua.
L’últim dia és la memòria del Do de l’Esperit Sant.
Els sants Pares ensenyen que Crist ha sofert passió i mort i ha ressus- citat per lliurar-nos l’Esperit.
Sant Tomàs diu que, donant l’Esperit, Déu no dóna un do inferior a si mateix, sinó que es dóna a si mateix.
L’Esperit convoca l’Església, la uneix en la diversitat i li regala els dons de la unitat, de la santedat i de la apostolicitat.
Des de la primera Pentecosta, Crist, Sacerdot etern, és qui invoca incessantment l’Esperit sobre l’Església.
L’Esperit és també l’artífex dels sagraments.
De la mateixa manera que vivifica el pa i el vi perquè siguin el Cos i la Sang del Senyor, vivifica el llibre de l’Escriptura perquè sigui Paraula viva per a nosaltres.
Dins de nosaltres, al cor mateix de cada creient, és aigua impetuosa que ens diu: “Veniu cap al Pare” (Sant Ignasi d’Antioquia).
Per Ell entrem a formar part de la comunió trinitària, ja en aquest món, malgrat que encara no s’ha manifestat la glòria dels fills de Déu.
Més encara, la litúrgia és l’obra conjunta de l’Esperit i de l’Església.
Sense l’Esperit no hi ha litúrgia cristiana.
“L’amor de Déu ha estat vessat en els nostres cors” (Rm 5,5). Aquest mateix amor ens porta sempre als pobres: no sense raó, la Seqüència invoca l’Esperit com a “Pare dels pobres” (Pater pauperum).
En la lectura dels Fets es narra l’esdeveniment de la Pentecosta.
L’Esperit fa l’Església.
Realment avui és el dia fundacional d’aquesta.
L’Esperit es manifesta amb tota la riquesa simbòlica bíblica (so, vent i foc).
Es revela també en forma de llengües de foc sobre els apòstols, perquè també les seves llengües esdevinguessin ardents per anunciar ja sense por, i a tots els pobles la resurrecció de Jesucrist.
L’Esperit Sant, a diferència de Babel, farà comprensible tots els llenguatges en l’idioma d’una mateixa fe i una mateixa caritat.
Aquest mateix Esperit, segons ensenya Pau en la segona lectura, portarà els creients a viure en la “llibertat gloriosa dels fills de Déu” i farà ressonar en llur interior el crit del Fill:”Abbà“ (Pare).
També l’ Esperit Sant, segons la promesa del Fill a l’Evangeli, portarà els creients a la “veritat completa“.
La Veritat completa no pot ser altra sinó Déu, en la glòria de la seva Unitat i Trinitat.
És l’Esperit d’amor entre el Pare i el Fill, que ens introdueix en la seva vida, en la seva comunió d’amor.
La missió universal de la comunitat apostòlica està representada pels estrangers que eren a Jerusalem.
De la mistagògia dels Pares:
Rei del cel consolador,
Esperit de la veritat, que sou present arreu i tot ho ompliu,
Tresor de tot be i donador de la vida:
Veniu i habiteu en nosaltres,
purifiqueu-nos de tot pecat i salveu les nostres ànimes
(De la liturgia i de la pietat dels fidels a l’orient)