DOMINGO I DE ADVIENTO – 27/11/2022 – DIUMENGE I D’ADVENT
Domingo de la venida del Hijo del hombre Con la antífona de entrada: “A ti levanto mi alma, Dios mío“, comienza en el Rito romano la Liturgia de Adviento, también todo el Año litúrgico. Los Ritos ambrosiano e hispano, que reflejan la tradición más primitiva, lo han iniciado dos semanas antes. La Liturgia es una elevación del corazón a Dios, como una respuesta a la invitación del protocolo inicial del Prefacio: “levantemos el corazón” “Sursum corda“, hacia donde está Cristo sentado a la derecha del Padre. Desde allí vendrá a consumar la historia en el juicio y en la gloria: “Entonces verán al Hijo del hombre venir en una nube, con gran poder y majestat“. Sin duda, la nube significa el Espíritu Santo. El Señor viene siempre en el Espíritu Santo. Vino, viene y vendrá con el Espíritu Santo. Por ello, hay que velar, lo que conlleva la oración constante. No debemos permanecer holgazanes, como si el Señor no tuviese que venir. Tengamos hoy presente el artículo del Credo: “Volverá con gloria para juzgar a vivos y muertos y su reino no tendrá fin“. Misa: Is 2, 1-5; Sal 121, 1bc-2. 4-5. 6-7. 8-9; Rom 13, 11-14a; Mt 24, 37-44 En la primera lectura, Isaías contempla, a modo de procesión, los pueblos ascendiendo al monte Sión: “Hacia él confluirán todas las naciones“. Los pueblos suben a la luz de la fe, en medio de las tinieblas de este mundo: allí cesarán las guerras intrahumanas y allí sucederá la paz para siempre. El Papa Francisco ha predicado: “Qué día más bello cuando las armas se conviertan en instrumentos de trabajo“, “De las espadas forjarán arados“. Todo ello forma parte de la “heitomasía“: todo lo que Dios tiene preparado para los que le aman. Jesús, en el discurso de los últimos tiempos, nos exhorta a velar; no a la manera de un velar como si no hubiera de venir nunca, sino con una vigilancia activa: “estad en vela“. El Señor viene siempre verticalment, ha venido, ha pasado y volverá, sin preámbulos, como la muerte. Pero el Señor no viene como un ladrón para tomar nada: viene para dárnoslo todo, los tesoros de su Reino. El apóstol Pablo sitúa la vida cristiana en la dimensión de lo que es penúltimo, no último. Ya que el Señor viene, “debemos comportarnos como en pleno día, con dignidad, despojándonos de las obras propias de las tinieblas, revistiéndonos con el vestido de Cristo“, el traje nuevo y blanco que recibimos en el Bautismo. En la peregrinación cristiana sentimos la alegría, compartida por los hermanos y hermanas en la fe, de que todos hemos sido invitados a ir a la casa del Señor, y así lo cantamos en el Salmo responsorial de hoy. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2023, p.35)
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Diumenge de la vinguda del Fill de l’home
Amb l’antífona d’entrada: “A vós elevo la meva ànima“, comença en el Ritu romà la Litúrgia d’Advent, també tot l’Any litúrgic. Els Ritus ambrosià i hispànic, que reflecteixen la tradició més primitiva, l’han iniciat dues setmanes abans. La Litúrgia és una elevació del cor a Déu, com una resposta a la invitació del protocol inicial del Prefaci: “amunt els cors” “Sursum corda“, és a dir, aixequem el cor vers on hi ha el Crist assegut a la dreta del Pare. Des d’allí vindrà a consumar la història en el judici i en la glòria: “Llavors veuran venir el Fill de l’home sobre un núvol, amb poder i amb una gran majestat“. Sens dubte, el núvol significa l’Esperit Sant. El Senyor ve sempre en l’Esperit Sant. Va venir, ve i vindrà amb l’Esperit Sant. Per això, cal vetllar, fet que implica la pregària constant. No hem de ser peresosos, com si el Senyor no hagués de venir. Tinguem avui present l’article del Credo: “I tornarà gloriós a judicar els vius i els morts, i el seu regnat no tindrà fi“. Missa: Is 2, 1-5; Sal 121, 1-2. 4-5. 6-7 i 8-9; Rm 13, 11-14a; Mt 24, 37-44 A la primera lectura, Isaïes contempla, a manera de processó, els pobles ascendint a la muntanya de Sió, “totes les nacions hi afluiran“. Els pobles hi pugen a la llum de la fe, enmig de les tenebres d’aquest món: allí cessaran les guerres intrahumanes i allí s’esdevindrà la pau per sempre. El Papa Francesc ha predicat: “Quin dia més bell quan les armes esdevinguin instruments de treball“, “forjaran relles de les seves espases“. Tot això forma part de la “heitomasía“: tot allò que Déu té preparat pels qui l’estimen. Jesús, en el discurs dels darrers temps, ens exhorta a vetllar; no a la manera d’un vetllar com si no hagués de venir mai, sinó amb una vigilància activa: “Estigueu a punt“. El Senyor ve sempre verticalment, ha vingut, ha passat i prou, sense preàmbuls, com la mort. Però el Senyor no ve com un lladre per a prendre res: ve per a donar-nos-ho tot, els tresors dels seu Regne. L’apòstol Pau situa la vida cristina en la dimensió d’allò que és penúltim, no pas últim. Ja que el Senyor ve, ens hem de comportar “dignament com a ple dia“, despullant-nos “de les obres pròpies de la fosca, tot revestint-nos” amb el vestit de Crist, el vestit nou i blanc que rebérem en el Baptisme. En el pelegrinatge cristià sentim l’alegria, compartida pels germans, que tots hem estat convidats a anar a la casa del Senyor, i així ho cantem en el Salm responsorial d’avui. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2023, p.35)
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