DIUMENGE XXVII DE DURANT L’ANY – DOMINGO XXVII DEL TIEMPO ORDINARIO
Diumenge dels vinyaters rebels La paràbola cal emmarcar-la en el mateix context del Diumenge anterior: a Jerusalem, al temple, i adreçada als sacerdots i als notables del poble. És una paràbola transida de la catequesi pasqual: el Pare envià el Fill, l’agafaren, el van treure de la vinya i el van matar. El Senyor parla, com en totes les paràboles, de sí mateix. Ell ha donat la vida per la vinya bellíssima que el Pare li ha donat. Fa pensar en els “improperis” de Divendres Sant. Aquesta paràbola mai s’ha de llegir en clau antisemita. La vinya de la qual el Senyor en vol collir el fruit al temps de la verema és Israel i alhora és l’Església. “La vinya del Senyor és el poble d’Israel” i també el nou Israel de Déu: l’Església. És la vinya per la qual el Senyor ha realitzat les meravelles de l’èxode pasqual, com canta el Salm d’avui. El Regne de Déu sempre pot ser pres d’aquells que no el fan fructificar i pot ser donat a uns altres. En totes les darreres paràboles de Mateu sempre es fa menció dels dons que el Senyor ens ha confiat, en aquest cas, la vinya. Déu ha posat el seu tabernacle en el món, però si no hi ha ningú per habitar-hi, pot aixecar la tenda i plantar-la a un altre lloc. Cadascú de nosaltres estem cridats a ser, com va dir d’ell mateix el papa emèrit Benet XVI poc després de la seva elecció com a successor de Pere: “un simple i humil treballador de la vinya del Senyor” (19-4-2005). Sant Pau, a la segona lectura, exhorta la comunitat a cercar la veritat que es manifesta en set aspectes: el que és “respectable, just, net, amable, de bona reputació, virtuós i digne d’elogi“. Practicar tot el que l’Apòstol els ha transmès és la “tradició del Senyor“. Llavors, la pau de Déu omple els cors. (Calendari-Directori de l’Any Litúrgic 2020, Liturgia fovenda, p.346) |
Domingo de los viñadores rebeldes La parábola debe enmarcarse en el mismo contexto del Domingo anterior: en Jerusalén, en el templo, y dirigida a los sumos sacerdotes y a los ancianos. Es una parábola transida de la catequesis pascual: el Padre envió al Hijo, lo cogieron, lo sacaron de la viña y lo mataron. El Señor habla, como en todas las paràboles, de sí mismo. Él ha dado la vida por la viña bellísima que el Padre le ha dado. Todo este pasaje recuerda los “improperios” del Viernes Santo. Esta parábola nunca debe leerse en clave antisemita. La viña de la cual el Señor quiere recolectar su fruto durante la vendimia es Israel y al mismo tiempo es la Iglesia. “La viña del Señor del universo es la casa de Israel” y también el nuevo Israel de Dios: la Iglesia. Es la viña por la cual el Señor ha realizado las maravillas del éxodo pascual, como canta el Salmo de hoy. El Reino de Dios siempre puede ser sustraído a aquellos que no lo hacen fructificar y puede ser dado a otros. En todas las últimas parábolas de Mateo siempre se mencionan los dones que el Señor nos ha confiado, en este caso, la vid. Dios ha puesto su tienda en el mundo, pero si no hay nadie para habitarla, Él puede levantar la tienda y plantarla en otro lugar. Cada uno de nosotros estamos llamados a ser, como dijo de sí mismo el Papa emérito, Benedicto XVI, poco después de su elección como sucesor de Pedro: “un simple y humilde trabajador de la viña del Señor” (19 de abril de 2005). San Pablo, en la segunda lectura, exhorta a la comunidad a buscar la verdad que se manifiesta en siete aspectos: lo que es “verdadero, noble, justo, puro, amable, laudable, todo lo que es virtud o merito“. Practicar todo lo que el Apóstol ha transmitido es la “tradición del Señor“. Entonces, la paz de Dios llena los corazones. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2020, Liturgia fovenda, p.378) |