DOMINGO VI DE PASCUA – 22/05/2022 – DIUMENGE VI DE PASQUA
Domingo de la paz, don del Señor Como primera lectura se lee la asignada al Domingo VI de Pascua, con su correspondiente Salmo responsorial; en cambio la segunda lectura y el Evangelio pueden ser o bien los de este Domingo VI o bien los correspondientes al D omingo VII. Con la no muy feliz solución, desde el punto de vista litúrgico, de trasladar la Ascensión del Señor al Domingo, hay que advertir que es grave omitir siempre el VII Domingo de Pascua. En este Domingo se lee parte de la “Plegaria sacerdotal” de Jesús. Si se omite por defecto, la asamblea jamás podrá escuchar este importante y decisivo texto del Evangelio. Es recomendable leer la segunda lectura y el Evangelio del VII Domingo de Pascua. Nadie puede obligar a las asambleas cristianas a no escuchar nunca la “Oración sacerdotal” del Señor, en la cual, como sacerdote de la nueva alianza pide epicléticamente al Padre el don del Espíritu Santo. Es su epíclesis sobre la Iglesia. La “Oración sacerdotal” de Jesús nos introduce en el Misterio de Pentecostés. Misa: Hch 15, 1-2. 22-29; Sal 66 2-3. 5.6 y 8; Ap 21, 10-14. 22-23; Jn 14, 23-29 El Señor nos regala su paz. Si Él nos la da es nuestra para siempre, nada ni nadie nos la puede arrebatar. Nos pertenece. La paz que proviene de Él de una manera única y verdadera. La del mundo, a menudo, es un armisticio precario o una guerra fría. El que por amor hace caso de las palabras de Cristo es amado por el Padre y el Espíritu. En el interior del creyente será “memoria del Señor” y maestro interior. He aquí que toda la Trinidad habita en el corazón del justo. Es la doctrina luminosa de la “inhabitatio Trinitatis“. Si Jesús no hubiera ido hacia el Padre no tendríamos estos dones, por ello, debemos alegrarnos de que vaya hacia el Padre. La verdadera paz se manifiesta en la nueva Jerusalén, segunda lectura, donde los dos testamentos han sido superados, ya que “los fundamentos llevan el nombre de las doce tribus de Israel“. Del mismo modo como las puertas llevan el nombre de los doce apóstoles. Todos están delante del trono del Cordero. En el fragmento de los Hechos se confirma que la paz dentro de la Iglesia se construye en el diálogo fraterno, pero también exige renuncias. Nunca un partido tendrá toda la razón y la otra no tendrá ninguno. Hay que valorar las posiciones de la parte contraria y no absolutizar las propias. Hay ciertos problemas en la Iglesia que sólo se resuelven en la oración y en la obediencia y, si no es posible la unidad de las opiniones, siempre ha sido posible la unidad en el amor. No hay que olvidar que las palabras de Jesús inspiran la oración por la paz de la Iglesia, previa al ósculo de la paz, que nos prepara para recibir la sagrada Comunión. La oración de Jesús, llamada “Plegaria sacerdotal” es culminante porque se sitúa en el momento, la hora, del tránsito de este mundo al Padre. En el Evangelio de este ciclo C aparece esta oración, Jn 17, 20ss. Nosotros debemos comprenderla como la oración de su éxodo de este mundo al Padre por la Muerte y la Resurrección. También por su ascensión y donación del Espíritu Santo. La plegaria sacerdotal de Cristo es su “anáfora” antes de la oblación de su propia persona; Él, que, en la Cruz, es “altar, víctima y sacerdote“. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.268) |
Diumenge de la pau, do del Senyor
Com a primera lectura es llegeix l’assignada al Diumenge VI de Pasqua, amb el seu corresponent Salm responsorial; en canvi la segona lectura i l’Evangeli poden ser o bé les d’aquest Diumenge VI o bé les corresponents al Diumenge VII. Amb la no molt feliç solució, des del punt de vista litúrgic, de traslladar l’Ascensió del Senyor al Diumenge, cal advertir que és greu ometre sempre el VII Diumenge de Pasqua. En aquest Diumenge es llegeix part de la “Pregària sacerdotal” de Jesús. Si s’omet per defecte, l’assemblea mai podrà escoltar aquest important i decisiu text de l’Evangeli. És altament recomanable llegir aquest any la segona lectura i l’Evangeli del VII Diumenge de Pasqua. Ningú no pot obligar les assemblees cristianes a no escoltar mai la “Pregària sacerdotal” del Senyor, en la qual, com a sacerdot de la nova Aliança demana epiclèticament al Pare el do de l’Esperit Sant. És la seva epíclesis sobre l’Església. La Pregària sacerdotal de Jesús ens introdueix en el Misteri de Pentecosta.
Missa: Com a lectura primera, es llegeix l’assignada al diumenge VI de Pasqua, amb el seu salm responsorial (cicle C): Fets 15, 1-2. 22-29; Sal 66 2-3. 5.6 i 8. En canvi, com a lectura segona i evangeli es poden emprar o bé les corresponents a aquest diumenge VI (cicle C): Ap 21, 10-14. 22-23; Jo 14, 23-29; o bé les corresponents al diumenge VII (cicle C): Ap 22, 12-14. 16-17. 20; Jo 17, 20-26. El comentari a les lectures corresponents al Diumenge VI (cicle C) de Pasqua: El Senyor ens regala la seva pau. Si Ell ens la dóna, és nostra per sempre. Res ni ningú ens la pot arrabassar. Ens pertany. La pau que prové d’Ell d’una manera única i veritable. La del món, sovint, és un armistici precari o una guerra freda. El qui per amor fa cas de les paraules de Crist és estimat pel Pare i l’Esperit. A l’interior del creient serà “memòria del Senyor” i mestre interior. Vet aquí que tota la Trinitat fa estada en el cor del creient. És la doctrina lluminosa de la “inhabitatio trinitatis” en el just. Si Jesús no hagués anat cap al Pare no tindríem aquests dons, per això, ens hem d’alegrar que vagi cap al Pare. La veritable pau es manifesta en la Nova Jerusalem, segona lectura, on els dos testaments han estat superats, ja que “els fonaments porten el nom de les dotze tribus d’Israel” com les portes duen el nom dels dotze apòstols. Tots estan davant del tron de l’Anyell. En el fragment dels Fets dels Apòstols es confirma que la pau dins de l’Església es construeix en el diàleg fratern, però també exigeix renúncies. Mai un partit tindrà tota la raó i l’altre no en tindrà cap. Cal valorar les posicions de la part contrària i no absolutitzar les pròpies. Hi ha certs problemes en l’Església que només es resolen en la pregària i en l’obediència i, si no és possible la unitat de les opinions, sempre ha de ser possible la unitat en l’amor. No s’ha d’oblidar que les paraules de Jesús inspiren l’oració per la pau de l’Església, prèvia a l’òscul de la pau, que ens prepara per a rebre la sagrada Comunió. El comentari a la segona lectura i a l’Evangeli corresponents al Diumenge VII (cicle C) de Pasqua: L’oració de Jesús, anomenada “Pregària sacerdotal“, és culminant perquè se situa en el moment, la hora, del pas d’aquest món al Pare. En l’Evangeli d’aquest cicle C trobem aquesta oració (Jo 17,20ss). Nosaltres hem de comprendre-la com l’oració del seu èxode d’aquest món al Pare per la Mort i la Resurrecció. També per la seva Ascensió i donació de l’Esperit Sant. La pregària sacerdotal de Crist és la seva “anàfora” abans de l’oblació de la seva pròpia persona; Ell, que a la Creu, és “altar, víctima i sacerdot“. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.263)
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