IV Semana de Cuaresma – 28/3 AL 2/4/2022 – IV Setmana de Quaresma
LUNES Misa: Is 65, 17-21; Sal 29, 2 y 4. 5-6. 11-12a y 13b; Jn 4, 43-54 En la cuarta semana de Cuaresma comienza la lectura semi continua del Evangelio de Juan. En Caná de Galilea, “donde había convertido el agua en vino“, realiza el “segundo signo” a la hora séptima. En el IV Evangelio, Jesús realiza siete “signos“; el séptimo será la resurrección de Lázaro, pero el últi- mo y perenne será la gloria de su Resurrección. Este ya pertenece al tiempo de Dios, “el octavo día“. No debemos creer sólo por los milagros, “signos” y los “prodigios“, sino por el amor que el Señor revela. Como afirmó Hans Urs Von Balthasar: “Sólo el amor es digno de fe” “Glaubhaft ist nur Liebe“. Se manifiesta así la nueva creación cantada por Isaías en la primera lectura. El niño hijo del funcionario real, curado por Jesús, da cumplimiento a las palabras de Isaías de la primera lectura: “Me alegraré por Jerusalén, ya no se oirá en ella ni llanto ni gemido; ya no habrá allí niño que dure pocos días. MARTES Misa: Ez 47, 1-9. 12; Sal 45, 2-3. 5-6. 8-9; Jn 5, 1-16 Las lecturas de hoy son ocasión para una bellísima catequesis bautismal. La grandiosa profecía de Ezequiel se cumple en el don que brota del costado abierto de Jesús, clavado en la Cruz, Él es el verdadero templo, que deviene una corriente de gracia que fluye en la Iglesia; donde la gracia llega todo crece, e incluso “sanea” lo que estaba muerto. La piscina de Bet-Zata, la Probática, no lejos de la puerta de las Ovejas, figura la piscina bautismal y la nueva regeneración. El Bautismo es el perdón de los pecados y no hay nada peor que quedarse en el pecado. El Bautismo pertenece ya a la nueva creación, en el misterio de aquel que es “Señor del sábado” (Mt 12,8). MIÉRCOLES Misa: Is 49, 8-15; Sal 144, 8-9. 13cd-14. 17-18; Jn 5, 17-30 El versículo de la aclamación antes del Evangelio da la clave para la enseñanza de hoy: “Yo soy la resurrección y la vida“. Únicamente Él lo puede afirmar de sí mismo, ya que Él realiza la obra de la nueva creación. Dios Padre le ha dado el poder de juzgar, como también el de resucitar y dar vida eterna. Un juicio que realiza desde la Cruz y la balanza se de- canta siempre por el lado de la misericordia. La misericordia de Dios es cantada en el Salmo y anunciada bellísimamente en el oráculo de Isaías: “¿Puede una madre olvidar al niño que amamanta, no tener compasión del hijo de sus entrañas? Pues, aunque ella se olvidara, yo no te olvidaré“. JUEVES Misa: Éx 32, 7-14; Sal 105, 19-20. 21-22. 23; Jn 5, 31-47 En la primera lectura, la intercesión solidaria de Moisés a favor del pueblo. En el diálogo de Jesús con los judíos, el Señor manifiesta que, si sólo Él diera testimonio de sí mismo, su testimonio no sería válido; pero de Él dan testimonio el Padre, las Escrituras, Juan y las obras que Él hace. Se revela y hace presente la gloria del único Dios. Para conocer a Jesús hay que tener el amor de Dios en el corazón. La oración del Salmo es ya la de Jesús: “Acuérdate de mí, Señor, por amor a tu pueblo“. Él, en la Cruz, se convertirá en el gran intercesor, como un nuevo Moisés. Así será siempre. De la tradición patrística Esta oración es de uso cotidiano en la liturgia del Oriente durante la gran Cuaresma y resume todo el combate espiritual. Acompañan cada petición con tres postraciones: “Señor y Maestro de mi vida, aleja de mí el espíritu de pereza y de tristeza, de dominio, de palabras vanas. Concédeme a mí, tu siervo, el espíritu de sobriedad, de humildad, de paciencia y de amor. Señor Rey, concédeme poder ver mis pecados y no juzgar a mis hermanos, porque tú eres bendito por los siglos de los siglos“. “Amén“. Efrén de Siria (306-373) Diácono, escritor eclesiástico llamado “el arpa del Espíritu Santo“. VIERNES Misa: Sab 2, 1a. 12-22; Sal 33, 17. 19-20. 21 y 23; Jn 7, 1-2. 10. 25-30 La lectura continuada del IV Evangelio pasa hoy del capítulo 5º al 7º. Jesús ejerce su ministerio en Galilea. A escondidas, “a escondidas“, sube a Jerusalén con “sus hermanos“, los discípulos, en ocasión de la fiesta de los Tabernáculos, donde abiertamente declarará que Él viene del Padre: “yo no vengo por mi cuenta, sino que el Verdadero es el que me envía“. Las tinieblas se inquietan y se proponen hacerle desaparecer, pero “todavía no había llegado su hora“. Él realiza la enigmática figura que aparece en el texto de la Sa- biduría: “presume de conocer a Dios y se llama a sí mismo hijo de Dios“. El relato de la Pasión según San Juan cita el Salmo responsorial de hoy: “Él cuida de todos sus huesos y ni uno solo se quebrará“. SÁBADO Misa: Jer 11, 18-20; Sal 7, 2-3. 9bc-10. 11-12; Jn 7, 40-53 “Yo, como manso cordero era llevado al matadero“. Las persecuciones sufridas por Jeremías lo convierten en una imagen de Cristo durante su Pasión. Su dolor es símbolo del de Cristo: la Liturgia de la Iglesia le aplica la imagen del árbol “talado en su lozanía“. La imagen del cordero inmolado la encontramos también en el cántico del Siervo de Yahvé, y el Nuevo Testamento la refiere a Cristo y a su muerte expiatoria. El Evangelio narra la controversia que suscita la persona de Jesús y su origen. Los cristianos sabemos que Él ha venido del Padre. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.184ss) |
DILLUNS Missa: Is 65, 17-21; Sal 29, 2 i 4. 5-6. 11-12a i 13b; Jo 4, 43-54 En la quarta setmana de Quaresma comença la lectura semi-continuada de l’Evangeli de Joan. A Canà de Galilea, “on havia convertit l’aigua en vi“, realitza el “segon signe” “a primera hora de la tarda, a l’hora setena“. En el IV Evangeli, Jesús realitza set “signes“; el setè serà la resurrecció de Llàtzer, però l’últim i perenne serà la glòria de la seva Resurrecció. Aquest ja pertany al temps de Déu, “el vuitè dia“. No hem de creure tant sols pels “miracles, signes, i els prodigis“, sinó per l’amor que el Senyor revela. Com afirmà Hans Urs Von Balthasar: “Només l’amor és digne de fe“, “Glaubhaft ist nur Liebe“. Es manifesta així la nova creació cantada per Isaïes a la primera lectura. L’infant fill del funcionari reial, curat per Jesús, dóna acompliment a les paraules d’Isaïes de la primera lectura: “M’alegraré de Jerusalem i celebraré la sort del meu poble. No s’hi sentiran mai més ni plors ni crits de dol. No hi haurà cap infant que visqui només uns dies“. DIMARTS Missa: Ez 47, 1-9. 12; Sal 45, 2-3. 5-6. 8-9; Jo 5, 1-16 Les lectures d’avui són ocasió per a una bellíssima catequesi baptismal. La grandiosa profecia d’Ezequiel s’acompleix en el do que brolla del costat obert de Jesús, clavat a la Creu, Ell és el veritable temple que esdevé un corrent de gràcia que flueix en l’Església; on la gràcia arriba tot creix, i fins i tot “saneja” el que era mort. La piscina de Bet-Zata, la Probàtica, no lluny de la porta de les Ovelles, figura la piscina baptismal i la nova regeneració. El Baptisme és el perdó dels pecats i no hi ha res pitjor que quedar-se en el pecat. El Baptisme pertany ja a la nova creació, al misteri d’Aquell que és “senyor del dissabte ” (Mt 12,8). DIMECRES Missa: Is 49, 8-15; Sal 144, 8-9. 13cd-14. 17-18; Jo 5, 17-30 El verset de l’aclamació abans de l’Evangeli dóna la clau per a l’ensenyament d’avui: “Crist és la Resurrecció i la Vida“. Únicament Ell ho pot afirmar de si mateix, ja que E l l realitza l’obra de la nova creació. Déu Pare li ha donat el poder de jutjar, com també el de ressuscitar i donar la vida eterna. Qui creu en Ell té ja la vida eterna. Un judici que realitza des de la Creu, i la balança es decanta sempre pel costat de la misericòrdia. La misericòrdia de Déu és cantada en el Salm i anunciada bellíssimament en l’oracle d’Isaïes: “Creus que una mare s’oblidarà del nen que té al pit, i no s’apiadarà del fill de les seves entranyes? Però, ni que alguna se n’oblidés, jo no m’oblidaria mai de tu“. DIJOUS Missa: Ex 32, 7-14; Sal 105, 19-20. 21-22. 23; Jo 5, 31-47 En la primera lectura, la intercessió solidària de Moisès a favor del poble. En el diàleg de Jesús amb els jueus, el Senyor manifesta que si només Ell donés testimoni de si mateix, el seu testimoni no seria vàlid; però d’Ell donen testimoni el Pare, les Escriptures, Joan i les obres que Ell fa. Ell revela i fa present la glòria de l’únic Déu. Per a conèixer Jesús cal tenir l’amor de Déu dins el cor. La pregària del Salm és ja la de Jesús: “Per l’amor que teniu al vostre poble, recordeu-vos de nosaltres, Senyor“. Ell, a la Creu, esdevindrà el gran intercessor, talment el nou Moisès. Així serà sempre De la tradició patrística Aquesta oració és d’ús quotidià en la litúrgia de l’Orient durant la gran Quaresma i resumeix tot el combat espiritual. Acompanyen cada petició amb tres prostracions: “Senyor i Mestre de la meva vida, allunya de mi l’esperit de mandra i de tristesa, de domini, de paraules vanes. Concedeix-me a mi, el teu servent, l’esperit de sobrietat, d’humilitat, de paciència i d’amor. Senyor Rei, concedeix-me poder veure els meus pecats i no jutjar als meus germans, perquè tu ets beneït pels segles dels segles“. “Amén“. Efrem de Síria (306-373) Diaca, escriptor eclesiàstic anomenat “l’arpa de l’Esperit Sant“. DIVENDRES Missa: Sa 2, 1a. 12-22; Sal 33, 17-18. 19-20. 21 i 23; Jo 7, 1-2. 10. 14. 25-30 La lectura continuada del IV Evangeli passa avui del capítol 5è al 7è. Jesús exerceix el seu ministeri a Galilea. D’amagat, puja a Jerusalem amb els seus germans, els deixebles, en ocasió de la festa dels Tabernacles, on obertament declararà que Ell ve del Pare: “perquè vinc d’Ell i és Ell qui m’ha enviat“. Les tenebres s’inquieten i es proposen fer-lo desaparèixer, però “encara no havia arribat la seva hora“. Ell realitza l’enigmàtica figura que apareix en el text de la Saviesa: “es vanta de tenir Déu per Pare“. El relat de la Passió segons sant Joan cita el Salm responsorial d’avui: “Vetlla per cada un dels seus ossos, no els podrà trencar ningú. DISSABTE Missa: Jr 11, 18-20; Sal 7, 2-3. 9bc-10. 11-12; Jo 7, 40-53 “Jo com un anyell mansoi que duen a immolar“. Les persecucions sofertes per Jeremies el converteixen en una imatge de Crist durant la seva Passió. El seu dolor es símbol del de Crist: la Litúrgia de l’Església li aplica la imatge de l’arbre destruït “en ple vigor“. La imatge de l’anyell immolat el trobem també en el Càntic del Servent de Jahvè, i el Nou Testament el refereix a Crist i a la seva mort expiatòria. L’Evangeli narra la controvèrsia que suscita la persona de Jesús i el seu origen. Els cristians sabem que Ell ha vingut del Pare. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.180ss) |