XXII SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO – 29/08 al 3/09-2022 – XXII SETMANA DE DURANT L’ANY
LUNES MARTIRIO DE SAN JUAN BAUTISTA Los fieles de las Iglesias orientales consagran con un ayuno rigoroso el día de la decapitación del Bautista ya que por un convite mundano él fue ejecutado. Los sinópticos relatan el contexto de la muerte del Bautista: un banquete en que todo era vaciedad, patochada y frivolidad. También lujuria. Allí todo sonaba a hueco. Para este tipo de gente, las personas que viven en la verdad molestan: se los quitan de en medio. No les interesan, ya que denuncian sus tinieblas. Todo ello contrasta con la verdad y la justicia que vivió y predicó Juan Bautista, cf. oración colecta. Él siguió a la Luz incluso en la oscuridad de la mazmorra donde terminó su vida. Como dice San Beda el Venerable en la segunda lectura del Oficio: “fue encerrado en la oscuridad de un calabozo aquel que vino a dar testimonio de la luz y a quien Cristo, la luz en persona, dio el título de “lámpara que arde y brilla“. Predicó al Mesías, pero no vio la gloria del Mesías. Herodes se quedó con su cadáver, nada, pero Juan el Bautista quedó con la Verdad. El Prefacio de su fiesta reza: “Y él dio, por fin, su sangre como supremo testimonio por el nombre de Cristo“. El verdugo tiene la fuerza, pero el profeta tiene la verdad. Y ésta, sea cual sea, participa de la Verdad, que es Cristo. Misa: 1 Cor 2, 1-5; Sal 118, 97. 98. 99. 100. 101. 102; Mc 6, 17-29 Herodías sabía que Juan Bautista, aunque estuviese en el calabozo, era un aguijón en el corazón de Herodes. Quería terminar con el problema de una vez para siempre. Prepara una venganza en frío. La ocasión es la insensata promesa del rey durante el banquete. Conocía perfectamente a Herodes, sabía de su voluptuosidad y al mismo tiempo de su orgullo. La cosa fue rápida; dicho y hecho. La culpa recae sobre todos: la malicia de Herodías, la manipulación de la hija y el orgullo de Herodes. También para los asistentes al banquete que no hicieron nada para salvar al profeta. Un juramento válido solo tiene por objeto la verdad: aquí todo es mentira y superficialidad. El orgullo de Herodes fue más grande que su conciencia. Juan decapitado dejaba de ser para siempre la voz que grita en el desierto. Con su muerte infame y en el silencio del calabozo preparaba el camino del Señor. También allí fue precursor del Señor. Toda su vida, desde el encuentro en el seno de su madre con María en la montaña de Judá hasta el día de su muerte había anunciado al Señor. Es ya una muerte cristiana y, por tanto, gloriosa y martirial. Encontró la muerte en la fe de Aquél que había de venir, él que lo había sumergido en el Jordán. Los seguidores de Juan van a recoger su cuerpo, aquellos que el mismo Juan había reunido para entregarlos al Mesías (Jn 1, 40). Juan murió en la oscuridad de un calabozo, Jesús en presencia de muchos. El banquete de fiesta de Herodes terminó con la tristeza escondida y con un gran vacío: un hombre santo había sido asesinado. El banquete cristiano será lo contrario: la memoria de la muerte del Señor, por su Resurrección, será el motivo de la alegría más grande. Es digno de meditarse hoy el Prefacio propio como mejor comentario a la lectura evangélica. La exégesis dice que la perícopa se formó y se transmitió al margen de la tradición sinóptica, a partir del núcleo de los discípulos de Juan. Misa: 1 Cor 2, 10b-16; Sal 144, 8-9. 10-11. 12-13ab. 13cd-14; Lc 4, 31-37 Durante la liturgia del sábado en la sinagoga de Cafarnaún, el Señor expulsa el “espíritu de demonio inmundo“ de un poseído. Aquel pobre hombre queda en paz. Con esto, el Maestro manifiesta su autoridad para vencer el Mal y liberar a las personas, es decir, muestra que su autoridad viene de la santidad de Dios, presente en Él. Donde está el Espíritu del Señor no hay lugar para la opresión del Mal. En el libro de los Hechos de los Apóstoles, el mismo evangelista pondrá en labios de Pedro: “No tengo plata ni oro, pero te doy lo que tengo: en nombre de Jesucristo Nazareno, levántate y anda” (Hch 3, 6). MIÉRCOLES Misa: 1 Cor 3, 1-9; Sal 32, 12-13. 14-15. 20-21; Lc 4, 38-44 Es la descripción de una jornada de Jesús en Cafarnaún: como ésta, debían ser otras muchas jornadas. Jesús no únicamente anuncia el Reino de Dios, sino que lo hace presente con sus obras de liberación, curación y misericordia. Lucas insiste en la oración de Jesús: buscaba siempre un lugar solitario para orar, para estar con el Padre. Le buscan, pero el Maestro afirma que no pertenece a nadie: pertenece a todos, “para eso me han enviado“. Los que han sido objeto de la piedad del Señor, como la suegra de Pedro, se “levantan“, el verbo de la Resurrección, y se ponen presurosa y humildemente al servicio de los demás. El Señor siempre da la mano para que nos levantemos y nos devuelve gozosos al servicio del Reino, liberándonos de una vida egoísta y absurda. JUEVES Jornada Mundial de Oración por el Cuidado de la Creación El Papa Francisco, en una carta del 6 de agosto de 2015 dirigida al Pontificio Consejo Justicia y Paz y al Pontificio Consejo para la Promoción de la Unidad de los Cristianos, instituyó que cada 1 de septiembre se celebrara en la Iglesia Católica la Jornada Mundial de Oración por el Cuidado de la Creación. En esta misiva se lee: “Como cristianos, queremos ofrecer nuestra contribución para superar la crisis ecológica que está viviendo la humanidad. Para ello debemos ante todo extraer de nuestro rico patrimonio espiritual las motivaciones que alientan la pasión por el cuidado de la creación, recordando siempre que, para los creyentes en Jesucristo, Verbo de Dios hecho hombre por nosotros, «la espiritualidad no está desconectada del propio cuerpo, ni de la naturaleza o de las realidades de este mundo, sino que vive con ellas y en ellas, en comunión con todo lo que nos rodea” (Laudato si, 216). Esta Jornada, que se celebrará anualmente, ofrecerá a cada creyente y a las comunidades una valiosa oportunidad de renovar la adhesión personal a la propia vocación de custodios de la creación, elevando a Dios una acción de gracias por la maravillosa obra que Él ha confiado a nuestro cuidado. La celebración de la Jornada en la misma fecha que la Iglesia Ortodoxa será una buena ocasión para testimoniar nuestra creciente comunión con los hermanos ortodoxos. Misa: 1 Cor 3, 18-23; Sal 23, 1b-2. 3-4ab. 5-6; Lc 5, 1-11 El capítulo 5 de Lucas empieza con la llamada de los primeros discípulos. El Señor los llama para sí. El Evangelio nos enseña que la misión se origina del encuentro con Jesús y que es eficaz si la vivimos en obediencia a su Palabra. Ser cristiano es arriesgarse, ir mar adentro, “duc in altum“: más allá de lo inmediato y seguro. Algo, mucho o todo de nosotros mismos es necesario “dejar“, renunciar, para seguir al Señor. VIERNES Misa: 1 Cor 4, 1-5; Sal 36, 3-4. 5-6. 27-28- 39-40; Lc 5, 33-39 Jesús habla de sí mismo como “el no vio“. Detrás de este lenguaje está la imagen bíblica de Dios como esposo de Israel siempre fiel a la Alianza. Los discí pulos de Jesús, “los amigos del novio” están de fiesta. La vida cristiana es estar de fiesta porqué Cristo Resucitado está con nosotros en la donación del Espíritu Santo.Vivimos una Pascua perenne. Pero deberemos ayunar cuando recordemos el día en que nos será quitado, para ser crucificado, a Él y a todos sus hermanos más pequeños, los pobres, crucificados en el dolor. El ayuno cristiano siempre estará vinculado al destino del Señor Jesús. La vida cristiana será fiesta y combate, Cuaresma y Pascua, un “ya” y un “todavía no“. Esta es la novedad existencial, sin componendas: “A vino nuevo, odres nuevos“. SÁBADO SAN GREGORIO MAGNO, Papa y doctor de la Iglesia Nacido en Roma hacia el año 540, de familia noble y cristiana, vivió la desolación de la Urbe caído el Imperio occidental, y el inicio de una época ascendente. Por su ingente tarea, la Historia eclesiástica le ha otorgado el título de Doctor y Padre de la Iglesia latina, y el apodo de “el Grande“, “Magno”. Su muer te aconteció el 12 de marzo del año 604. Educado esmeradamente, Gregorio fue nombrado magistrado principal de Roma por el emperador Justino en 574: tenía sólo 34 años. Tras la muerte de su padre edificó siete monasterios, el último de los cuales en Roma: el Monasterio de San Andrés. Él mismo tomó el hábito monástico en 575, siendo ordenado diácono y nombrado legado pontificio en Constantinopla. Tras la muerte de Pelagio, san Gregorio fue elegido unánimemente Papa por los sacerdotes y el pueblo, el día 3 de septiembre del año 590. Ejerció su ministerio como verdadero pastor: en su forma y estilo de gobernar, en la ayuda a los pobres, en la defensa de la ciudad, en la propagación de la fe en Inglaterra. También en la predicación. Como Primado y sucesor de Pedro mantenía contacto con todas las iglesias y, a pesar de muchos sufrimientos y fatigas, redactó grandes obras sobre teología moral y dogmática. Entre ellas hay magníficas contribuciones a la Liturgia de la Misa y el Oficio. Su epistolario, afortunadamente conservado, es riquísimo. Aun siendo pastor, su corazón fue siempre el de un monje nostálgico del silencio, de la celebración del Oficio Divino y de la “lectio divina“. Misa: 1 Cor 4, 6b-15; Sal 144, 17-18. 19-20. 21; Lc 6, 1-5 El Maestro sorprende a los fariseos con esta sentencia: “El Hijo del hombre es señor del sábado“. Por encima del ” Sabbath” sólo hay Dios. Proclama así la libertad gloriosa de los hijos de Dios y, al mismo tiempo, muestra que los discípulos tienen una mirada alta y liberal: no se entretienen con pequeñeces ni polemizan con ellas. Jesús, al autoproclamarse “señor del sábado” se sitúa en lo divino. Nunca nadie en Israel había realizado nunca tal afirmación. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.406ss)
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DILLUNS
MARTIRI DE SANT JOAN BAPTISTA Els fidels de les Esglésies orientals consagren amb un dejuni rigorós el dia de la decapitació del Baptista, ja que per un convit mundà ell fou executat. Els sinòptics relaten el context de la mort del Baptista: un banquet on tot era buidor, despropòsit i frivolitat. També luxúria. Allà tot sonava a buit. Per a aquest tipus de gent, les persones que viuen en la veritat molesten: se les treuen del mig. No els interessen, ja que denuncien les seves tenebres. Tot això contrasta amb la veritat i la justícia que va viure i va predicar Joan Baptista, cf. oració col·lecta. Ell va seguir la Llum fins i tot en la foscor de la presó on va acabar la seva vida. Com diu Sant Beda el Venerable a la segona lectura de l’Ofici: “És tancat en la tenebra d’una masmorra el qui havia vingut a donar testimoni de la llum i havia merescut de la boca del mateix Crist, que és la llum, ser anomenat torxa ardent i lluminosa“. Va predicar el Messies, però no va veure la glòria del Messies. Herodes es va quedar amb el seu cadàver, no res, però Joan Baptista va quedar amb la Veritat. El Prefaci de la seva festa resa: “Vessant la seva sang va donar d’Ell el darrer testimoni“. El botxí té la força, però el profeta té la veritat. I aquesta, sigui quina sigui, participa de la Veritat, que és Crist. Missa: 1C 2, 1-5; Sal 118, 97. 98. 99. 100. 101. 102; Mc 6, 17-29 Herodies sabia que Joan Baptista, encara que estigués al calabós, era un agulló al cor d’Herodes. Volia acabar amb el problema d’una vegada per sempre. Prepara una venjança en fred. L’ocasió és la insensata promesa del rei durant el banquet. Coneixia perfectament a Herodes, sabia de la seva voluptuositat i al mateix temps del seu orgull. La cosa va anar ràpida; dit i fet. La culpa recau sobre tots: la malícia d’Herodies, la manipulació de la filla i l’orgull d’Herodes. També sobre els assistents al banquet que no van fer res per salvar el profeta. Un jurament vàlid només té per objecte la veritat: aquí tot és mentida i superficialitat. L’orgull d’Herodes va ser més gran que la seva consciència. Joan decapitat deixava de ser per sempre la veu que crida en el desert. Amb la seva mort infame i en el silenci del calabós preparava el camí del Senyor. També allí va ser precursor del Messies. Tota la seva vida, des de la trobada, en el si de la seva mare Elisabet, amb Maria a la muntanya de Judà fins al dia de la seva mort, havia anunciat el Senyor. És ja una mort cristiana i, per tant, gloriosa i martirial. Va trobar la mort en la fe d’Aquell que havia de venir, ell que l’havia submergit en el Jordà. Els seguidors de Joan van a recollir el seu cos: són aquells que el mateix Joan havia reunit per lliurar-los al Messies (Jo 1,40). Joan va morir en la foscor d’un calabós, Jesús en presència de molts. El banquet de festa d’Herodes va acabar amb la tristesa amagada i amb un gran buit: un home sant havia estat assassinat. El banquet cristià serà tot el contrari: la memòria de la mort del Senyor, per la seva Resurrecció, serà el motiu de la joia més gran. És digne de meditar avui el Prefaci propi com a millor comentari a la lectura evangèlica. L’exegesi diu que la perícopa evangèlica es va formar i es va transmetre al marge de la tradició sinòptica, a partir del nucli dels deixebles de Joan. DIMARTS Missa: 1C 2, 10b-16; Sal 144, 8-9. 10-11. 12-13ab. 13cd-14; Lc 4, 31-37 Durant la litúrgia del dissabte a la sinagoga de Cafar-Naüm, el Senyor expulsa l’”esperit maligne (lit.: impur) d’un dimoni” que tenia posseït un dels assistents. Aquell pobre home queda en pau. Amb això, el Mestre manifesta la seva autoritat per vèncer el Mal i alliberar les persones, és a dir, mostra que la seva autoritat ve de la santedat de Déu, present en Ell. On hi ha l’Esperit del Senyor no hi ha lloc per l’opressió del Mal. En el llibre dels Fets dels Apòstols, el mateix evangelista posarà en llavis de Pere: “No tinc plata ni or, però et dono el que tinc: En el nom de Jesucrist, el Natzarè, alça’t i camina!” (Fets 3,6). DIMECRES Missa: 1C 3, 1-9; Sal 32, 12-13. 14-15. 20-21; Lc 4, 38-44 Es la descripció d’una jornada de Jesús a Cafar-Naüm: com aquesta, havien de ser altres moltes jornades. Jesús no únicament anuncia el Regne de Déu, sinó que el fa present amb les seves obres d’alliberament, curació i misericòrdia. Lluc insisteix en la pregària de Jesús: buscava sempre un lloc solitari per pregar, per estar amb el Pare. El cerquen, però el Mestre afirma que no pertany a ningú en concret sinó que pertany a tots: “aquesta és la missió que m’ha estat confiada lit.: per això m’han enviat“. Els qui han estat objecte de la pietat del Senyor, com la sogra de Pere, es “lleven“, el verb de la Resurrecció, i es posen apressadament i humil al servei dels altres. El Senyor sempre dóna la mà perquè ens aixequem i ens retorna joiosos al servei del Regne, alliberant-nos d’una vida egoista i absurda. DIJOUS Jornada Mundial de Pregària per la Cura de la Creació El Papa Francesc, en una carta del 6 d’agost de 2015 dirigida al Pontifici Consell Justícia i Pau i al Pontifici Consell per a la Promoció de la Unitat dels Cristians, instituí que cada 1 de setembre l’Església Catòlica celebri la “Jornada Mundial de Pregària per la Cura de la Creació“. En aquesta missiva es llegeix: “Com a cristians, volem oferir la nostra contribució per superar la crisi ecològica que està vivint la humanitat. Per això hem d’extreure del nostre ric patrimoni espiritual les motivacions que encoratgen la passió per la cura de la creació, recordant sempre que, per als creients en Jesucrist, Verb de Déu fet home per nosaltres, «l’espiritualitat no està desconnectada del propi cos, ni de la naturalesa o de les realitats d’aquest món, sinó que viu amb elles i en elles, en comunió amb tot el que ens envolta» (Laudato si, 216). (…) Aquesta Jornada, que tindrà lloc anualment, oferirà a cada creient i a les comunitats una valuosa oportunitat de renovar l’adhesió personal a la pròpia vocació de custodis de la creació, elevant a Déu una acció de gràcies per la meravellosa obra que Ell ha confiat a la nostra cura. (…) La celebració de la Jornada en la mateixa data que l’Església Ortodoxa serà una bona ocasió per testimoniar la nostra creixent comunió amb els germans ortodoxos“. Missa: 1C 3, 18-23; Sal 23, 1-2. 3-4ab. 5-6; Lc 5, 1-11 El capítol 5 de Lluc comença amb la crida dels primers deixebles. El Senyor els crida perquè se’n vagin “amb Ell“. L’Evangeli ens ensenya que la missió s’origina en la trobada amb Jesús i que és eficaç si la vivim en obediència a la seva Paraula. Ser cristià és arriscar-se, anar mar endins, “duc in altum“: més enllà de l’allò immediat i segur. Una cosa, molt o tot de nosaltres mateixos cal “deixar“, renunciar, per seguir al Senyor. DIVENDRES Missa: 1C 4, 1-5; Sal 36, 3-4. 5-6. 27-28. 39-40; Lc 5, 33-39 Jesús parla de si mateix com “el nuvi“. Darrere d’aquest llenguatge hi ha la imatge bíblica de Déu com a espòs d’Israel sempre fidel a l’Aliança. Els deixebles de Jesús, que són identificats amb “els convidats a un casament lit.: els amics del nuvi” estan de festa. La vida cristiana és estar de festa perquè Crist Ressuscitat és amb nosaltres en la donació de l’Esperit Sant. Vivim una Pasqua perenne. Però haurem de dejunar quan recordem el dia en què ens serà pres, per ser crucificat, Ell i tots els seus germans més petits, els pobres, crucificats en el dolor. El dejuni cristià sempre estarà vinculat al destí del Senyor Jesús. La vida cristiana serà festa i combat, Quaresma i Pasqua, un “ja” i un “encara no“. Aquesta és la novetat existencial, sense tripijocs: “El vi nou s’ha de posar en bots nous“. DISSABTE SANT GREGORI EL GRAN, papa i doctor de l’Església Nascut a Roma vers l’any 540, de família noble i cristiana, visqué la desolació de la Urbs caigut l’Imperi occidental, i l’inici d’una època ascendent. Per la seva ingent tasca, la Història eclesiàstica li ha atorgat el títol de Doctor i Pare de l’Església llatina, i el sobrenom de “el Gran” “Magne“. La seva mort va esdevenir-se el 12 de març de l’any 604. Educat curosament, Gregori fou nomenat magistratprincipal de Roma per l’emperador Justí l’any 574: tenia només 34 anys. Després de la mort del seu pare va edificar set monestirs, l’últim dels quals a Roma: el Monestir de Sant Andreu. Ell mateix va prendre l’hàbit monàstic l’any 575, essent ordenat diaca i nomenat legat pontifici a Constantinoble. Després de la mort de Pelagi, sant Gregori va ser escollit unànimement Papa pels sacerdots i el poble, el dia 3 de setembre de l’any 590. Va exercir el seu ministeri com a veritable pastor: en la seva manera i estil de governar, en l’ajuda als pobres, en la defensa de la ciutat, en la propagació de la fe a Anglaterra. També en la predicació. Com a Primat i successor de Pere mantenia contacte amb totes les Esglésies i, malgrat molts patiments i treballs, va redactar grans obres sobre teologia moral i dogmàtica. Entre elles hi ha magnífiques contribucions a la Litúrgia de la Missa i l’Ofici. El seu epistolari, sortosament conservat, és riquíssim. Tot i essent pastor, el seu cor fou sempre el d’un monjo, enyoradís del silenci, de la celebració de l’Ofici Diví i de la “lectio divina“. Missa: 1C 4, 6b-15; Sal 144, 17-18. 19-20. 21; Lc 6, 1-5 El Mestre sorprèn als fariseus amb aquesta sentència: “El Fill de l’home és amo (lit.: senyor) del dissabte“. Per sobre del “sabbath” només hi ha Déu. Proclama així la llibertat gloriosa dels fills de Déu i, al mateix temps, mostra que els deixebles tenen una mirada alta i liberal: no s’entretenen amb petiteses ni polemitzen amb elles. Jesús, en autoproclamar-se “amo del dissabte” es situa en l’àmbit diví. Ningú a Israel havia gosat mai realitzar aquesta afirmació. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.394ss)
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