2021 – SANTOS JOAQUÍN y ANA. SANTA MARTA. SAN IGNACIO DE LOYOLA, presbítero.
LUNES DE LA XVII SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO SANTOS JOAQUÍN y ANA, padres de la Bienaventurada Virgen María Según la tradición de los evangelios apócrifos, se conservó la memoria de los nombres de los santos progenitores de la Bienaventurada Virgen María, Madre de Dios: Joaquín y Ana. Las Iglesias en su Liturgia han venerado a los padres de la joven de Nazaret, así de grande es el amor que le profesan, pues ellos otorgan la descendencia de David a María. Joaquín y Ana son “bienaventurados” porque “vieron lo que muchos profetas y justos desearon ver y no vieron“: que, de su esterilidad, por gracia y don, nacía una hija de Israel. Recibieron del Señor el don de la filiación. ¡Y qué filiación! Una niña que, a su vez, sería madre del Primogénito de muchos hermanos (Rm 8,28), todos hijos e hijas amados del mismo Padre. Esta memoria forma parte de las celebraciones marianas, tal como reza el título: se venera a Joaquín y Ana por ser los “padres de la Bienaventurada Virgen María“. De aquí que sea completamente extraño a la tradición litúrgica y equívoco cristológicamente, referirse a esta memoria como “la fiesta de los abuelos de Jesús“. En la iconografía medieval, es común encontrar la representación triple de santa Ana, María y Jesús, conocida como “santa generación“; también la representación del encuentro de san Joaquín y santa Ana en la Puerta Dorada del Templo. JUEVES DE LA XVII SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO SANTA MARTA La Iglesia hoy hace piadosa memoria de Marta, hermana de María, que acogió al Huésped Divino, Jesús, y contempló cómo la sabiduría del Verbo de Dios enseñaba en su casa. Escuchó la Palabra del Señor: “María, pues, ha escogido la parte mejor, y no le será quitada“. En el diálogo con las dos hermanas, el Señor no elogia a una en detrimento de la otra, al contrario: afirma que la “diakonia” proviene de la contemplación y se fundamenta en ella. Ni una ni otra nunca nos serán quitadas. Marta es un nombre “teofórico” que significa: “El Señor es mi Dios“. SÁBADO DE LA XVII SEMANA DEL TIEMPO ORDINARIO SAN IGNACIO DE LOYOLA, presbítero El día de la Anunciación del Señor de 1522, mientras en el monasterio de Montserrat cantaban la Misa matinal, el caballero y soldado Ignacio de Loyola, que había velado toda la noche, depuso sus armas. Cuando salió de la basílica, canjeó sus vestidos nobles por los de un pobre. Los monjes del monasterio declararon en el proceso de beatificación que “aquel peregrino era un loco por Cristo“. Era fruto de su conversión intensísima, después de haber sido herido en el sitio de Pamplona. En Azpeitia, en su casa natal, había reencontrado la gracia de la fe. Recuperado, residió en Manresa, donde recibió los dones del rapto en el Espíritu y la “eximia ilustración del Cardoner” (Autobiografía). En aquellos meses de eremitismo, oración y ascesis, casi un año, anotó cuidadosamente su experiencia espiritual: de estas notas y de aquel “tiempo y lugar fundantes” surgió más tarde el libro de los “Ejercicios Espiri tuales“. Emprende el camino en solitario, Barcelona, Salamanca, Alcalá de Henares, París, Jerusalén, Roma, pero en la escuela del discernimiento, irá reuniendo compañeros que se convertirán en la Compañía de Jesús. Al final de su vida le pidieron que escribiera su vida. Más que una autobiografía es la narración de cómo Dios le llamó y lo hizo suyo para siempre, conduciéndolo por caminos que nunca hubiera imaginado. Murió en Roma tal día como hoy de 1556. La práctica de los “Ejercicios Espirituales” de San Ignacio ha sido y es un instrumento valiosísimo de discernimiento para un auténtico seguimiento de Jesús. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.346ss) |
DILLUNS DE LA XVII SETMANA DE DURANT L’ANY
SANTS JOAQUIM i ANNA, pares de la Benaurada Verge Maria Segons la tradició dels evangelis apòcrifs, es va conservar la memòria dels noms dels sants progenitors de la Benaurada Verge Maria, Mare de Déu: Joaquim i Anna. Les Esglésies, en la seva Litúrgia, han venerat els pares de la jove de Natzaret, així de gran és l’amor que li professen, doncs ells atorguen la descendència de David a Maria. Joaquim i Anna són “benaurats” perquè van veure el que “molts profetes i justos van desitjar veure i no ho veieren“: que, de la seva esterilitat, per gràcia i do, naixia una filla d’Israel. Van rebre del Senyor el do de la filiació. I quina filiació! Una nena que, al seu torn, seria mare del Primogènit de molts germans (Rm 8,28), tots fills i filles estimats del mateix Pare. Aquesta memòria forma part de les celebracions marianes, tal com diu el títol: es venera Joaquim i Anna per ser els “pares de la Benaurada Verge Maria“. D’aquí que sigui completament estrany a la tradició litúrgica i equívoc cristològicament, referir-se a aquesta memòria com “la festa dels avis de Jesús“. En la iconografia medieval, és normal trobar la representació triple de santa Anna, Maria i Jesús, coneguda com “santa generació“; també la representació de la trobada de sant Joaquim i santa Anna davant la Porta Daurada del Temple. DIJOUS DE LA XVII SETMANA DE DURANT L’ANY SANTA MARTA L’Església avui fa piadosa memòria de Marta, germana de Maria, que acollí amatent l’Hoste Diví, Jesús, i contemplà com la saviesa del Verb de Déu ensenyava a casa seva. Escoltà la paraula del Senyor: “La part que Maria ha escollit és la millor, i no li serà pas presa“. En el diàleg amb les dues germanes, el Senyor no elogia una en detriment de l’altra, ben al contrari: afirma que la “diakonia” ve de la contemplació i es fonamenta en ella. Tant una com l’altra mai ens seran preses. Marta és un nom “teofòric” que significa: “El Senyor és el meu Déu“. DISSABTE DE LA XVII SETMANA DE DURANT L’ANY SANT IGNASI DE LOIOLA, prevere El dia de l’Anunciació del Senyor de l’any 1522, mentre al monestir de Montserrat cantaven la Missa matinal, el cavaller i soldat Ignasi de Loiola, que havia vetllat tota la nit, deposà les seves armes. Quan sortí de la basílica, bescanvià els seus vestits nobles pels d’un pobre. Els monjos del monestir declararen en el procés de beatificació que “aquell pelegrí era un boig per Crist“. Era fruit de la seva conversió intensíssima, després d’haver estat ferit al setge de Pamplona. A Azpeitia, a la seva casa natal, havia retrobat la gràcia de la fe. Recuperat, sojornà a Manresa, on rebé els dons del descans en l’Esperit, “el rapte“, i la “exímia il·lustració del Cardoner (Autobiografia). En aquells mesos d’eremitisme, pregària i ascesi, quasi un any, anotà curosament la seva experiència espiritual: d’aquestes notes i d’aquell “temps i lloc fundants” sorgirà més tard el llibre dels “Exercicis Espirituals“. Emprengué el camí en solitari, Barcelona, Salamanca, Alcalà de Henares, París, Jerusalem, Roma, però a l’escola del discerniment, anirà reunint companys que esdevindran la Companyia de Jesús. Al final de la seva vida li demanaren que escrivís la seva vida. Més que una autobiografia és la narració de com Déu el va cridar i el va fer seu per sempre, conduint-lo per camins que mai no hauria imaginat. Morí a Roma tal dia com avui l’any 1556. La pràctica dels “Exercicis Espirituals” de sant Ignasi ha estat i és un instrument valuosíssim de discerniment per a un autèntic seguiment de Jesús. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.336ss) |