2021 – VIII SEMANA DE PASCUA :: VIII SETMANA DE PASQUA
LUNES DESPUÉS DE PENTECOSTÉS BIENAVENTURADA VIRGEN MARÍA, MADRE DE LA IGLESIA El Papa Francisco, considerando que el título de María, como Madre de la Iglesia, puede incrementar el sentido materno de la Iglesia en los Pastores, en los religiosos y en los fieles, ha establecido que la memoria de la Bienaventurada Virgen María, Madre de la Iglesia, sea inscrita en el calendario romano el lunes después de Pentecostés y celebrada cada año. Esta celebración nos ayuda a recordar que el crecimiento de la vida cristiana debe fundamentarse en el misterio de la Cruz, en la ofrenda de Cristo en el banquete eucarístico, y en la confianza en la intercesión de la Virgen oferente, Madre del Redentor y de los redimidos. |
DILLUNS DESPRÉS DE PENTECOSTA
BENAURADA VERGE MARIA, MARE DE L’ESGLÉSIA El Papa Francesc, considerant que el títol de Maria, com a Mare de l’Església, pot incrementar el sentit matern de l’Església en els Pastors, en els religiosos i en els fidels, ha establert que la memòria de la Benaurada Verge Maria, Mare de l’Església, sigui inscrita al calendari romà el dilluns després de Pentecosta i celebrada cada any. Aquesta celebració ens ajuda a recordar que el creixement de la vida cristiana s’ha de fonamentar en el misteri de la Creu, en l’ofrena de Crist en el banquet eucarístic, i en la confiança en la intercessió de la Verge oferent, Mare del Redemptor i dels redimits. |
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MIÉRCOLES DE LA VIII SEMANA SAN FELIPE NERI, San Felipe Neri fue un “loco por Cristo“. Originario de Florencia, fue a vivir a Roma. Vivió pobre entre los pobres, en barrios marginales de la ciudad: de día en los Hospitales y durante las noches en las catacumbas. Recibió la efusión del Espíritu Santo y se manifestó como apóstol, catequista y consejero de almas. Iba siempre con gente de toda condición, que le seguía en sus iniciativas. Con un grupo de sacerdotes fundó el Oratorio. Se ordenó de presbítero siendo ya mayor y por obediencia. Siempre se consideró el último de todos y el más indigno de los pecadores. La presencia del Espíritu Santo era en él casi “por rapto“. El carisma que vivió fuertemente fue la alegría: una alegría expansiva, desconcertante y estimulante. Con esta alegría murió. El médico, cuando ya agonizaba en su lecho de muerte, a los ochenta años de edad, le dijo: “Nunca le había visto tan contento como hoy“, y él respondió: “Qué alegría cuando me dijeron: Vamos a la casa del Señor“. A medianoche, en una pobrísima cámara, y habiendo bendecido a los sacerdotes que él había asociado, descansó en el Señor. Es patrón de Roma. Su vida merece ser estudiada. El cardenal John Henry Newman, recientemente canonizado, le era muy devoto. |
DIMECRES DE LA VIII SETMANA DE DURANT L’ANY SANT FELIP NERI, prevere Sant Felip Neri fou un “foll per Crist“. Originari de Florència, anà a viure a Roma. Visqué pobre entre els pobres, en barris marginals de la ciutat: de dia als Hospitals i durant les nits a les catacumbes. Rebé l’efusió de l’Esperit Sant i es manifestà com apòstol, catequista i conseller d’ànimes. Anava sempre amb gent de tota condició, que el seguia en les seves iniciatives. Amb un grup de sacerdots fundà l’Oratori. S’ordenà de prevere essent ja gran i per obediència. Sempre es considerà l’últim de tots i el més indigne dels pecadors. La presència de l’Esperit Sant era en ell quasi “per rapte“. El carisma que visqué fortament fou l’alegria: una alegria expansiva, desconcertant i engrescadora. Amb aquesta alegria va morir. El metge, quan ja agonitzava al seu llit de mort, amb vuitanta anys d’edat, li digué: “Mai l’havia vist tant content com avui“, i ell respongué: “Quina alegria quan em van dir: Anem a la casa del Senyor“. A mitjanit, en una pobríssima cambra, i havent beneït els sacerdots que ell havia associat, descansà en el Senyor. És patró de Roma. La seva vida mereix ser estudiada. El cardenal John Henry Newman, recentment canonitzat, li era molt devot. |
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JUEVES DESPUÉS DE PENTECOSTÉS NUESTRO SEÑOR JESUCRISTO, SUMO Y ETERNO SACERDOTE Esta fiesta no se encuentra en el calendario de la Iglesia universal: se celebra en las diócesis españolas desde 1973. Es fruto de la doctrina del Concilio Vaticano II sobre el sacerdocio de Cristo, que se manifiesta en la Iglesia en el doble sacerdocio, el ministerial y el de los fieles, que se distinguen no por una diferencia de grado, sino de esencia. En muchas diócesis es una jornada sacerdotal. Se proclama la institución de la Eucaristía según Marcos. El Señor ciertamente “no volverá a beber del fruto de la vid en este mundo“, pero la Iglesia “beberá el vino nuevo en el Reino de Dios” en la Eucaristía. Cuando la Iglesia celebra la Eucaristía ya está en el Reino de Dios, “sub Sacramento“. Un Reino que es realidad por la Resurrección de Cristo. En la Eucaristía el Señor ejerce su sacerdocio sumo y eterno. La Eucaristía es el sacramento por el cual va perfeccionando definitiva- mente a los que van a ser santificados, según la carta a los Hebreos proclamada. Los hermanos que han recibido el sacramento del Orden, presbíteros y obispos, significan “in medio ecclesiae” el sacerdocio de Cristo. El sacramento del Orden pertenece a la Nueva Alianza que Cristo selló con su sangre y que Jeremías, citado en la misma carta a los Hebreos, había anunciado. La respuesta del Salmo proclama el sacerdocio de Cristo según el orden de Melquisedec. La carta a los Hebreos da una bella e interesante interpretación de estas palabras (Hb 7,1-3): Melquisedec, junto a Abel y Abraham, son nombrados en el “Canon romano” para significar que la ofrenda eucarística es la plenitud de todos los sacrificios. Una ofrenda que se hace presente en la Mesa eucarística. La Eucaristía, según la teología dogmática, es presencia y sacrificio. Los ministros ordenados dan corazón, palabra y gesto al mismo Señor, que toma el pan, da gracias al Padre (anáfora), lo parte (fracción) y lo da a su Iglesia (comunión). Esto implica participar de la obediencia del Hijo y tener parte en sus sufrimientos, como canta el verso aleluyático. Con el Bautismo, Confirmación) y Eucaristía se constituye y se manifiesta el sacerdocio real y profético de toda la Iglesia. La solemnísima antífona de entrada (Hb 7,24) lo proclama: “Cristo, mediador de una nueva alianza, como permanece para siempre, tiene el sacerdocio que no pasa“. Es digno de meditarse el Prefacio de la Misa, es el Prefacio de las Ordenaciones, por la belleza teológica de su contendido. (Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2021, Liturgia fovenda, p.286ss) |
DIJOUS DESPRÉS DE PENTECOSTA JESUCRIST, GRAN SACERDOT PER SEMPRE Aquesta festa no es troba al calendari de l’Església universal: se celebra a les diòcesis espanyoles des de l’any 1973. És fruit de la doctrina del Concili Vaticà II sobre el sacerdoci de Crist, que es manifesta en l’Església en el doble sacerdoci, el ministerial i el dels fidels, que es distingeixen no per una diferència de grau, sinó de substància. A moltes diòcesis és una jornada sacerdotal. Es proclama la institució de l’Eucaristia segons Marc. El Senyor certament no beurà més “del fruit de la vinya” en aquest món, però l’Església beurà “el vi nou en el Regne de Déu” en l’Eucaristia. Quan l’Església celebra l’Eucaristia ja està al Regne de Déu, “sub Sacramento“. Un Regne que és realitat per la Resurrecció de Crist. En l’Eucaristia el Senyor exerceix el seu sacerdoci summe i etern. L’Eucaristia és el sagrament pel qual va perfeccionant definitivament “els qui ara són santificats“, segons la carta als Hebreus proclamada. Els germans que han rebut el sagrament de l’Orde, preveres i bisbes, signifiquen “in medio ecclesiae” el sacerdoci de Crist. El sagrament de l’Orde pertany a la Nova Aliança que Crist va segellar amb la seva sang i que Jeremies, citat en la mateixa carta als Hebreus, havia anunciat. La resposta del Salm proclama el sacerdoci de Crist segons l’orde de Melquisedec. La carta als Hebreus dóna una bella i interessant interpretació d’aquestes paraules (He 7, 1-3): Melquisedec, al costat d’Abel i Abraham, són nomenats en el “Cànon romà” per significar que l’ofrena eucarística és la plenitud de tots els sacrificis. Una ofrena que es fa present en la Taula eucarística. L’Eucaristia, segons la teologia dogmàtica, és presència i sacrifici. Els ministres ordenats donen cor, paraula i gest al mateix Senyor, que pren el pa, dóna gràcies al Pare (anàfora), el parteix (fracció) i el dóna a la seva Església (comunió). Això implica participar de l’obediència del Fill i tenir part en els seus sofriments, com canta el vers al·leluiàtic. Amb el Baptisme, Confirmació i Eucaristia es constitueix i es manifesta el sacerdoci real i profètic de tota l’Església. La solemníssima antífona d’entrada (He 7,24) el proclama: “Jesucrist, mitjancer d’una nova aliança, és sacerdot per sempre“. És digne de meditar el Prefaci de la Missa, és el Prefaci I de les Ordenacions: “El sacerdoci de Crist i el ministeri sagrat” per la bellesa teològica del seu contingut. (Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2021, Liturgia fovenda, p.280ss) |