2022-04-03 : DOMINGO V DE CUARESMA – DIUMENGE V DE QUARESMA
Domingo del perdón de la mujer adúltera Este Domingo, en el “Ordo Vetus“, comenzaba el Tiempo de Pasión y se llamaba “Domingo I de la Pasión del Señor“. Antes de la configuración plena de la Cuaresma era el núcleo más antiguo de la preparación para la Pascua, que consistía, entre otras prácticas, en el ayuno de 12 días que terminaba con la comunión eucarística en la aurora de Pascua. También se velaban las cruces para preparar la solemne ostensión y adoración de la Cruz el Viernes Santo. Como indicios del antiguo tiempo de Pasión queda la obligatoriedad de usar el Prefacio I de la Pasión del Señor en las ferias, la posibilidad de utilizar la himnodia de la Semana Santa en el Oficio, y también la eventual velación de las imágenes. La espiritualidad litúrgica eclesial va desplazándose, sin romper la unidad de la Cuaresma, hacia la celebración de la Pascua del Señor: su Muerte y su Resurrección. Por ello, la piedad extralitúrgica debe ser catequizada, llevándola hacia la Liturgia, procurando evitar así una visión exclusivamente “pasionista” y poco pascual. Misa: Is 43, 16-21; Sal 125, 1b-2ab. 2cd-3. 4-5. 6; Flp 3, 8- 14; Jn 8, 1-11 Toda la Iglesia, pecadora en sus miembros, se identifica al final de la Cuaresma con la mujer adúltera. El Señor escribe en el suelo una sentencia de amor y declara su perdón. Desde Jesús ya no nos podemos acusar unos a otros. El silencio de Jesús anticipa su silencio en las horas de la Pasión, cuando llevará sobre sus hombros el pecado de todos. Tampoco Israel debe recordar las cosas antiguas, sus infidelidades, porque el Señor ha abierto un camino nuevo; también para nosotros, nuevo Israel. Es toda la Iglesia que escucha: “Tampoco yo te condeno“. En un sentido más interior, puede afirmarse que en la más íntima soledad del pecador se hace presente el Señor misericordioso que permite nuevos comienzos. Este gesto anticipa el sacramento de la Penitencia, el sacramento de la verdadera alegría. Pablo, en la segunda lectura, sabe del perdón pascual del Señor. Comparado con este acontecimiento nada tiene valor y todo es abandonado “como basura” para gozar del don de Cristo. Tampoco el pasado importa: ahora lo importante “es correr hacia la meta“. El Apóstol y cada uno de nosotros ha sido alcanzado por Cristo. También la primera lectura anuncia estos misterios: “Ya no miraréis lo de antaño“. El pasado ya no importa. El Señor anuncia algo nuevo, que ya empieza a brotar, y se puede notar en el presente, como el Espíritu dado como prenda a los creyentes.
(Calendario-Directorio del Año Litúrgico 2022, p.188) |
Diumenge del perdó de la dona adúltera Aquest Diumenge, en “l’Ordo Vetus“, començava el Temps de Passió i es deia “Diumenge I de la Passió del Senyor“. Abans de la configuració plena de la Quaresma era el nucli més antic de la preparació per la Pasqua, que consistia, entre d’altres pràctiques, en el dejuni de 12 dies que finalitzava amb la comunió eucarística l’albada de Pasqua. També es velaven les creus per a preparar la solemne ostensió i adoració de la Creu el Divendres Sant. Com a indicis de l’antic temps de Passió queda l’obligatorietat d’usar el “Prefaci I de la Passió del Senyor” durant les fèries, la possibilitat d’emprar la himnòdia de la Setmana Santa en l’Ofici, i també l’eventual velació de les imatges. L’espiritualitat litúrgica va desplaçant-se, sense trencar la unitat de la Quaresma, vers la celebració de la Pasqua del Senyor: la seva Mort i la seva Resurrecció. Per això, la pietat extralitúrgica ha de ser catequitzada, portant-la vers la Litúrgia, procurant evitar així una visió exclusivament “passionista” i poc pasqual. Missa: Is 43, 16-21; Sal 125, 1-2ab. 2cd-3. 4-5. 6; Fl 3, 8-14; Jo 8, 1-1 Tota l’Església, pecadora en els seus membres, s’identifica al final de la Quaresma amb la dona adúltera. El Senyor escriu a terra una sentència d’amor i declara el seu perdó. Des de Jesús ja no ens podem acusar els uns als altres. El silenci de Jesús anticipa el seu silenci en les hores de la Passió, quan portarà sobre les seves espatlles el pecat de tots. Tampoc Israel ha de recordar les coses antigues, les seves infidelitats, perquè el Senyor ha obert un camí nou; també per a nosaltres, nou Israel. És tota l’Església que escolta: “Tampoc jo no et condemno“. En el sentit més pregon, es pot afirmar que en la més íntima soledat del pecador es fa present el Senyor misericordiós que permet nous inicis. Aquest gest anticipa el sagrament de la Penitència, el sagrament de la veritable alegria i reconciliació. Pau, a la segona lectura, sap del perdó pasqual de el Senyor. Comparat amb aquest esdeveniment, res més no té cap valor i tot és abandonat “com a escòries” per gaudir del do de Crist. Tampoc el passat importa: ara l’important és córrer “cap a la meta“. L’Apòstol i cada un de nosaltres ha estat pres per Jesucrist. També la primera lectura anuncia aquests misteris: “No recordeu més els temps passats“. El passat ja no importa. El Senyor anuncia una cosa nova, que ja comença a brostar, i es pot notar en el present, talment l’Esperit donat com a penyora als creients.
(Calendari-Directori de l´Any Litúrgic 2022, p.184) |